Recension Bee’s Wrap

Bee's Wrap logga

Bee’s Wrap logga

För ett par månader sedan beställde jag Bee’s Wrap, ett vad det verkade smart och lite mer miljövänligt alternativ till plastfolie. Nu har jag hunnit använda produkten ett tag och tänkte berätta om den i ord och bild.

Bee's Wrap ark i olika storlekar

Bee’s Wrap-ark i olika storlekar

Bee’s Wrap finns i olika dimensioner och genom Bucks and Spurs köpte jag ett set med ett ark i varje storlek (S/M/L). Jag har för mig att de tre arken kostade 175 kr och idag tar butiken 190 kr för samma paket. Det är dyra grejer och en kostnad som kan vara svår att motivera i jämförelse med den betydligt billigare plastfolien. Här får en längre tids användning visa om en återanvändningsbar produkt ändå kan bli prisvärd i längden eller om det handlar om en kostnad som konsumenten får ta för att bidra till en mer hållbar utveckling.

Att ha olika storlekar på arken har visat sig väldigt bra. Det är ju en sak att täcka kortänden av en gurka och en annan sak att slå in ett halvt vitkålshuvud.

Inslagen gurka

Gurka inslagen i minsta Bee’s Wrap-arket

Delat vitkålshuvud

Delat vitkålshuvud före förvaring i Bee’s Wraps största ark

Det har även varit smidigt att täcka tallrikar och skålar med hjälp av arken. Jag har dock undvikit att använda produkten i direkt kontakt med mat som kan ge smak, som till exempel tsatsiki och starka ostar. Jag har också följt tillverkarens råd om att inte förvara rått kött i arken.

Hur är det då att få arken på plats? Och sitter de fast sedan? Här håller produkten vad tillverkaren lovar. Det är bara att slå in livsmedlet eller täcka en skål och sedan värma arken med händerna så att materialet får den form man önskar. Hittills har arken också stannat på plats och därtill återgått till ursprungsformen efter rengöring och torkning.

Täckt bunke

Bunke täckt med ett ark av Bee’s Wrap

Arken har varit väldigt lätta att rengöra och torka. Det har räckt att skölja av dem i kallt vatten eller diska dem varsamt med vanligt diskmedel och fingervarmt vatten. Sedan har arken fått torka i diskstället eller upphängda i en nypa intill. När arken inte använts har de förvarats torrt och mörkt i en låda, ovanpå förpackningen med plastfolie – som en påminnelse om att det finns ett mer hållbart alternativ till hands. Första gången jag skulle lägga undan arken var jag dock på väg att samla dem i en plastpåse. (O)vanans makt är stor!

Bee's Wrap på tork

Bee’s Wrap på tork

Enligt tillverkaren är Bee’s Wrap-arken miljövänliga, gjorda av ekologisk bomullsmuslin (en tunn bomullsväv), bivax, jojobaolja och kåda. Hur produktens miljöbelastning faktiskt ser ut kan jag inte avgöra i alla detaljer, men jag sätter ett litet frågetecken i kanten eftersom det rör sig om ett material av bomull. Att bomullen är ekologisk är givetvis ett stort plus (eftersom jordbrukskemikalier för gödning och insektsbekämpning inte används), men bomull är ändå en väldigt törstig gröda som kräver stora mängder vatten. Något jag inte heller kan bedöma är bivaxets och jojobaoljans påstådda antibakteriella egenskaper. Arken har hur som helst förefallit fräscha och hygieniska så här långt.

Bee’s Wrap finns bland annat att köpa genom Bucks and Spurs, Lapland Eco Store och VitaVera.

11 tankar på “Recension Bee’s Wrap

  1. Det paket med tre storlekar (S/M/L) som jag köpte genom Bucks and Spurs kostar idag 190 kr och Lapland Eco Store säljer det till samma pris. VitaVera tar en krona mindre, så det verkar vara ungefär där man hamnar för tre ark i olika storlekar. Det är betydligt mycket dyrare än att köpa plastfolie, men håller förhoppningsvis också mycket längre. Hur hållbarheten är på Bee’s Wraps produkter återstår ju att se. Produkterna är ganska nya på marknaden (i alla fall för mig). Det är möjligt att de veck som uppstår på arken vid användning så småningom skapar slitage på materialet, så att det inte ”greppar” lika bra eller blir mindre hygieniskt. Men jag tror man till viss del kan förebygga problemen genom att vara varsam om arken, diska och låta dem torka ordentligt mellan användningarna. Och jag ser nog inte Bee’s Wrap som en ersättning för alla plastpåsar och all plastfolie i mitt hem. Men produkten kan bidra till att minska plastkonsumtionen.

  2. Precis så tänker jag också. Jag har blivit mer medveten om hur mycket plastpåsar jag egentligen slänger och försöker nu återanvända dem så gott det går. Att komplettera med detta vore inte så dumt.

  3. Spännande, men ja, alldeles för jäääääättedyrt! Bra att du tänker på bomull/vattengrejen. Tycker det är konstigt att man inte kan göra något av återanvänt papper, det har vi gott om här..

  4. Jag tillverkade egna bee’s wraps igår av återbrukad lakansväv (tvättad många gånger) och ekologiskt bivax. Ska bli spännande att se hur de fungerar! Om de funkar lika bra är det ju ett betydligt billigare alternativ än att köpa.

  5. Pingback: DIY bivaxduk ersätter plasten | GRÖNA MOMENT .

  6. Det går att ”förnya” Bee´s wrap genom att värma dem i ugn en stund så att vaxet smälter och sprider ut sig jämt igen. Så får de bättre livslängd.

    • Ja, helt riktigt, de ska inte diskas i vanlig mening. Ljummet eller kallt vatten räcker långt. Har tagit varsamt med diskmedel på mjuk svamp någon gång då arket blivit rejält kladdigt och fett. Men som sagt, undvik diskmedel i det längsta.

Lämna en kommentar