Att handla genom att inte handla

Ibland samsas de mest motstridiga budskap i min e-postinkorg. Nyss fick jag reklam för ett fruktmärkt elektronikföretags stora shoppingdag på fredag samtidigt som det kom information om En köpfri dag (Buy Nothing Day) den 30 november i ett annat meddelande. Jag väljer att puffa för det senare och tipsar om En köpfri dag-bloggen där man kan läsa mer om att handla genom att inte handla.

Apropå att sluta shoppa. Läste nyligen en artikel om hur mycket pengar man kan spara genom att strypa privatkonsumtionen under ett år. Artikelrubriken Så kan du spara dig rik må vara problematisk och att helt sluta konsumera under ett år låter nog utopiskt för de flesta. Samtidigt skulle många av oss kunna avvara en del av sin överflödskonsumtion och på så sätt få resurser över till annat. Varför inte satsa på mindre konsumtion generellt sett och mer hållbar konsumtion när man väl shoppar!?

17 tankar på “Att handla genom att inte handla

  1. Tycker jag låter som en ultimat idé. Skrev idag i min blogg om samma ämne, hållbar konsumtion, och du länkade här till en köpfri dag vilket jag inte sett innan och inkluderade i mitt inlägg. Kommer nog titta in fler gånger.

    • Hej! haha- har du ingen vintagegarderob.. det är ju så vanligt bland män. ;)Jag har verkligen blivit inspirerad av olika hållbar knsumtionsbloggar jag läst på sista tiden. Min blogg är mer tänkt som journaliststudier i allmänhet, men eftersom jag nästan bara skriver om miljö blir det mycket vad jag gör privat också eftersom det påverkar oss alla hela tiden. Roligt att du vill följa mig och har tips om tvätt för absolut, visst tvättar vi för mycket. Det är väl också en fördel med att ha en vintagegarderob, man är lite extra rädd om vackra gamla klänningar och vädrar dem istället. Jag har nu senast införskaffat tvättnötter- har du hört talas om dem? Köpte dem på jordkloks hemsida och vi håller på att testa dem men har också vanligt tvättmedel kvar för min sambos kockkläder som man måste tvätta tvättmedel i 60 grader varje dag 😦 Har du haft din blogg länge? Jag kopierar in detta inlägg här på din blogg för vet inte om du får svaren till dig när jag svarar i mitt system men det får du nog eftersom du har wordpress?

  2. Vi provade köpstopp en tid, (inte ett helt år, det vore allt för svårt med 3 småbarn) och det ändrade vår inställning till handlandet, trots att vi redan handlade ganska sparsamt. Man behöver mindre än man tror, och ofta löser det sig på annat vis. Vi har gjort om, ändrat användningsområde, bytt och fått saker tex. Kommer nog att ha köpstopp igen framöver, för att utvecklas mer.

      • Ett tips är att verkligen vårda sina skor. Gör det kontinuerligt i vardagen men också grundligt innan skorna hamnar i garderoben inför nästa säsong. Joggingskor kanske man inte putsar, men det går att skölja av, torka och vädra dem ordentligt.

  3. Stora fastan – de 40 fastedagarna före påsk – har lärt mig att det går att avstå från både det ena och det andra i livet för att skapa utrymme och rymd för annat. Här tror jag egentligen på de små stegens landvinningar än radikala grepp. Köpstopp under ett helt år skulle nog haverera för min del, men någon dag varje vecka, en helg i månaden eller periodvis. När man ser att det faktiskt fungerar kan man bygga vidare. Fast det är nog bäst att understryka att jag inte är någon konsumtionsfientlig person. För konsumerar det gör jag, ofta ganska mycket och med glädje. Den centrala frågan är väl hur och vad jag konsumerar!?

    • Precis. Nu svarar jag på skorna i detta inlägg också. Skor går ju att vårda, men mina träningsskor sliter jag ut på en säsong. De blir sneda. När det kommer till att sluta konsumtera håller jag med dig- därför tänker jag ett köpstopp där jag fortfarande handlar- men medvetet. Vintage- miljövänligt och bara det som faktiskt behövs. Att börja tänka genom sina saker. Det är min typ av köpstopp.

      • Sen tror jag att ju hårdare tryck vi konsumenter stället på kvalité ju mer kvalité kommer vi få. Idag tillverkas ju skorna och andra varor för att hålla bara en säsong också… När jag var liten hade jag mina Graningekängor i stallet i nära 10 år. De är fortfarande hela trots att jag gick hela dagarna i dem.

      • Ja, vi konsumenter kan och ska givetvis rösta med fötterna! Samtidigt är det inte alla konsumenter som har resurser nog att välja hållbara kvalitetsprodukter som också ofta är ett dyrare alternativ (i alla fall på kort sikt). Ja, alla har faktiskt inte råd att vara långsiktiga och hållbara, det finns mekanismer i vårt samhälle som gör det dyrt att vara fattig och svårt att vara miljökämpe om man har knappa omständigheter. Har skrivit om konsumtionens villkor i andra inlägg här på bloggen.

      • Okej. Kan du länka till det inlägget. Jo precis. Fattigdom (kanske lite hårt ord) och miljö har ju alltid hängt ihop och nej, alla har inte samma förutsättningar. Jag skulle dock vilja dra det så långt som att en del företag, inga särskilda nämnda, producerar mindre hållbart till samma pris, eftersom man då måste köpa oftare. T ex var det någon kompis som sa att de komponenter som stoppas in i en dator eller en tv är ju inte gjorda för att hålla mer än några år. Jag är övertygad att man kan förlänga hållbarheten till samma pris, men att man inte vill det.

      • Klicka på ”Konsumentmakt” i etikettmolnet till höger så hittar du till de tre lite längre inläggen om konsumtion och konsumtionens villkor som jag skrivit tidigare. Och ja, kortsiktigheten kring många konsumentprodukter är skrämmande och knappast miljösmart. Ur ekonomisk synvinkel är det inte heller särskilt långsiktigt. Mobiltelefoner är bland de värsta exemplen. Tänk att vi inte ens förväntar oss att så viktiga och dyra prylar ska brukas längre än ett par, tre år!

      • Under den rubriken fanns det mycket intressant. Läste ”Det är dyrt att vara fattig”, tror jag inlägget hette och instämmer till fullo i allt du skriver. Samhället är nästan uppbyggt på att lura av de fattiga pengarna… känns det som.. när man läser ditt inlägg där olika exempel är samlade. Jag måste nu återgå till mina studier, men räkna med att jag kommer tillbaka. Ska till naturvårdsverket på tisdag i Stockholm på en forskningsmiljödag för journalister som handlar om just konsumtion. Kommer att återkoppla om det på bloggen, med säkerhet.

  4. Under vårt köpstopp fanns det ändå utrymme för vissa planerade inköp, att sluta löpträna eller börja springa barfota känns lite för extremt tex. Man kanske ska kalla det köpbegränsning istället?

    • Köpbegränsning var ett bra begreppsförslag. Viss konsumtion bör man avstå från helt, annan kan man ägna sig åt men med måtta. Att sluta handla helt är inte så realistiskt och kan till och med vara kontraproduktivt. Om vi aldrig konsumerar eko- och Fair Trade-produkter vore det förödande för alla småföretagare här och i andra delar av världen som försöker bidra till en hållbar utveckling!

  5. Pingback: Hållbar konsumtion och hushållets ekonomi. | Katarina pratar

Lämna en kommentar