Till matens försvar

Till matens försvar

Till matens försvar av Michael Pollan.

För ett tag sedan läste jag ut Till matens försvar, ett snart decenniegammalt men fortfarande intressant inlägg i diskussionen om mat och hälsa författad av Michael Pollan, professor i journalistik vid Berkeley. I boken vänder sig Pollan med emfas mot den nutida, västerländska nutritionism, som kännetecknas av en atomistisk syn på kost och hälsa. Ett förhållningssätt som innebär att ”mat först och främst handlar om näring och att näring är något så komplicerat att den nog enbart bör tillhandahållas av experter och industri”.

Vad Pollan vill se istället är en återgång till sunt förnuft i relation till mat och måltider. Han sammanfattar sin hållning och sina kostråd i åtta ord: ”Ät mat. I måttliga mängder. Huvudsakligen från växtriket”. Enligt Pollan ska en bara äta det som ens mormors mor skulle ha betraktat som mat. En ska inte överkonsumera mat och en ska se till att en klar majoritet av det som ligger på tallriken är vegetabilier.

Det är lätt att stämma in i sådana tankegångar. Samtidigt är min aversion mot processad mat kanske inte riktigt lika långtgående som Pollans. Jag delar inte heller alltid författarens lätt nostalgiska och någon gång naiva blick på äldre tiders kosthållning. Ja, ibland hemfaller han till något som liknar guldålderstänkande, vilket kan vara lika vilseledande som blind utvecklingsoptimism. Men på många punkter stämmer jag in i kritiken av samtidens västerländska diet. Liksom Pollan vänder jag mig emot att ”mat ska vara snabblagad, billig och lättillgänglig, att mat är en industriprodukt, inte en naturprodukt, att mat är bränsle, inte en väg till gemenskap med andra människor och dessutom med andra arter – med naturen”. Inte minst det senare anser jag är ett nödvändigt förhållningssätt att (åter)erövra om vi ska få en hållbar utveckling på området mat och måltider.

Apropå att krubb handlar om så mycket mer än nutrition. I vår kommer journalisten och författaren Mats-Eric Nilsson med en ny bok med titeln Måltidens magi (Ordfront förlag). Om jag har förstått det rätt fokuserar boken på ätandet som gemenskapsskapande fenomen snarare än på mat som enbart näringsnytta. Ser mycket fram emot att läsa den!

Kommentera

