Trovärdigheten upp i rök

Under rubriken Här brinner plasten som du har sorterat rapporterar DN om ett misstänkt storfusk med plaståtervinning. Att plastförpackningar som svenskar ger till materialåtervinning istället eldas upp. År 2015 brändes så mycket som en femtedel av alla plastförpackningar som samlades in. Boven i dramat är företaget Swerec som lovat att 80 procent av plasten som samlas in ska gå till återvinning, men bara materialåtervinner 35 procent i praktiken. Resten matar lågor, bland annat i en cementfabrik på Gotland. Det är väl det som företaget åsyftar när det skriver om ”en ansvarsfull och miljövänlig hantering av källsorterat material” på sin hemsida.

Det DN grävt fram är en mardröm för alla som jobbar för att motivera andra att källsortera sitt avfall. Vet inte hur många gånger jag har försökt bemöta myten om att ”allt hamnar ju ändå på samma ställe till slut”. Tyvärr tvingas jag och många med mig nu konstatera att förpackningsinsamlingens trovärdighet just gått upp i rök. Ja, det kommer att ta lång tid att reparera det skadade förtroendet för systemet. Och medan ett profithungrigt och kortsiktigt tänkande företag gör klirr i kassan är miljö och människa de stora förlorarna.

Annonser

10 thoughts on “Trovärdigheten upp i rök

  1. Vi håller helt med och oroas också för dess påverkan på tilliten, därför är transparens enda vägen . Det vi också kan trösta oss med är att det upptäcktes av vår planlagda avtalskontroll av våra fyra anläggningar och att vi sedan vår egen upptäckt bekräftats av inhyrda externa revisorer har haft tummen i ögat på Swerec att vidta åtgärder för att kunna leverera på avtalet. Vi har naturligtvis letat alternativ i Europa men allt är ”fullt”. Nu satsar vi vidare på planering av en egen anläggning.

    • Ja, helt riktigt, transparens är enda rätta vägen. Tvekade faktiskt en kort stund om jag skulle lyfta eländet på bloggen. Om det tjänar rätt syften att berätta om det. Men sanningen ska ju som bekant göra oss fria. Det är bara att lägga korten på bordet, göra om och göra rätt. Och hoppas att svenska konsumenter är dynamiska nog så de förstår att saker ibland blir galet fel men förhoppningsvis går att rätta till på ett trovärdigt sätt.

  2. Det är helt förkastligt. Jag kommer nog också skriva något om mina tankar kring detta. Bra att det kom upp i ljuset och att saken får spridning. Hoppas att de som blir upprörda kan kanalisera ilskan mot att göra något konstruktivt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s