Ett lite mer hållbart 2017

Ingen kan göra allt. Men alla kan göra något. På vilket eller vilka sätt kan just ditt hushåll bidra till en lite mer hållbar utveckling år 2017?

Skriv några rader i kommentarsfältet och berätta. Det kan handla om mat, semesterresor, shopping, avfall, sparande, elförbrukning, städning, renoveringar eller något helt annat men hushållsnära. Och det behöver inte vara stort och märkvärdigt. Alla steg – små förflyttningar som rejäla kliv – i rätt riktning räknas.

Jag vill också passa på att önska alla bloggens läsare och följare ett Gott Nytt År!

 

6 thoughts on “Ett lite mer hållbart 2017

  1. Hej Magnus, välkommen tillbaka:) Jag ska bli klimatinformatör för Jordens Vänner i år. Jag fick även just inspiration att starta en bokashi i tillägg till min maskkompost. I övrigt behöver jag nog lite inspiration.. Har du några tankar kring ditt eget hushåll? God fortsättning 🙂

    • Tack, det är roligt att vara igång med bloggandet igen efter en längre tid i träda. Ambitionerna för 2017 är ännu inte helt formulerade. En sak jag vill ta tag i är vår bostadsrättsförenings källsortering. Den behöver utvecklas, med nytt miljöhus, fler fraktioner och bättre information. Det vore också spännande att dra i någon mer fråga med förbättringspotential för hela föreningen. Det ger ju större positiv påverkan än om ett hushåll agerar.

      • Heja! Jag blev invald på kassörsposten i höstas, så förhoppningsvis kan jag bidra till några positiva förändringar framöver. Behöver dock få lite bättre grepp om fastigheten, nuvarande avtal med mera innan jag kan agera. Ett miljöhus med sedumtak är en konkret tanke jag har just nu.

  2. Jag är hemmaodlare, som har en kolonilott plus stuga utan el och vatten/avlopp. Jag odlar miljömärkt med bukashikompost sedan ett par år tillbaka. Använder solceller på lotten och allt i stugan är återbruk, vilket jag roas av att titta efter på diverse loppisar. Vi jobbar mycket med att hålla ned konsumtionen och vara nöjda med det vi har, alltså inte byta ut bara för att… Miljöarbete är en viktig del av vårt liv och det är inte bara viktigt, det är också roligt 🍅🍆🥒🥕

    • Vi sorterar matavfall som blir till biogas i Uppsala, men jag blir nyfiken på Bukashi eftersom flera personer skriver och pratar om metoden. Vore kanske något för oss koloniodlare som behöver ekologisk gödsling och jordförbättring. Apropå matkomposter så borde vi minska vårt matsvinn ytterligare. Vi kan bli (ännu) bättre på att planera våra matsedlar och inköp i vardagen. Vi periodar med veckomatsedel. Dags att permanenta, för en matsedel skapar ju både variation och resurshushållning i kosthållet.

Kommentera

