5 b:n 2016

I mitt förra inlägg skrev jag om 2016 som handlingens år. Men hur kan man då gå från prat till verkstad i sin strävan att bli planetskötare istället för misskötare?

Ibland framhålls bilen, biffen, bostaden och börsen som fyra konkreta områden där det enskilda hushållet kan göra stor skillnad för miljön genom att ändra beteende. De fyra b:na handlar om hur vi reser, vilken mat vi äter, hur vi bor och hur vi placerar våra eventuella sparpengar. Till dessa fyra b:n skulle jag vilja lägga ett femte: Bloggen. Med bloggen menar jag hur vi kommunicerar om hushållets handlingar i relation till hållbar utveckling.

Under januari månad tänker jag återkomma till bilen, biffen, bostaden, börsen och bloggen och berätta om mina ambitioner för respektive område år 2016. Eventuellt kommer jag också med en eller flera utmaningar till bloggens läsare. Redan nu får du dock gärna berätta om dina tankar och miljömålsättningar för 2016. Hur kan och tänker du bidra till att det nya året blir ett handlingens år?

24 thoughts on “5 b:n 2016

  1. Konsumera mindre och bara det jag verkligen vill ha! Det var länge sen jag gav mig ut på shoppingrundor för nöjes skull men om jag känner för det, göra det en gång ibland, annars ägna mig åt fotografi, det är gratis för miljön! ja, minus allt plast och glas som ett objektiv innehåller och en kamera då. Nu resar jag ju alldeles för mycket och väljer ofta flyg fast att jag älskar tåg. Tåg är för jäkla dyrt. Om vi ska få miljöbelastningen måste tillgängligheten och priserna för tåg i Sverige bli mycket bättre. Det är inte hållbart med de priser vi har. Priserna gör att resor blir en klassfråga och det går inte för sig, alla måste ha samma möjligheter.

    • Att minska sin konsumtion och hushålla med resurser är en jättebra generell ingång. Och fotografering är ett intressant exempel på en hobby som kan vara skonsam mot miljön. Beror i sig lite på hur fotovanorna ser ut, till exempel om fotandet innebär resor, om man trycker ut många bilder på papper etc. Håller helt med om att tåget behöver bli ett mer konkurrenskraftigt alternativ till flyget. Det borde vara betydligt dyrare att flyga, ja flyget måste börja bära sina miljökostnader på allvar. En fråga till dig som reser en del: hur kan du minska din miljöbelastning utan att helt ge avkall på resande och fotografering? Går det till exempel att minska – varför inte halvera – dina koldioxidutsläpp från resor under 2016 jämfört med 2015? Vad skull konkret krävas för att nå dit?

      • Jo det går att halvera, men högst troligen så skjuter jag ju i så fall upp resor jag vill göra och gör dem ett annat år och dubblar konsumtionen det året. Så årsmål skulle nog inte fungera direkt på hur jag lever. Jag skulle kunna minska om jag sa upp mig från jobbet och gjorde en långresa. Då åker jag generellt mer tåg och båt. I dagsläget är det så enkelt att man har sina semesterdagar och då snålar man med dem och gör mini resor som måste vara det absolut värsta för miljön, att åka torsdag till söndag till Budapest och torsdag till söndag nästa månad till London. Tyvärr

      • Precis, att bara skjuta upp koldioxidutsläppen till ett annat år gör dem ju inte mindre. Och jag tänker som du att många weekendresor med flyg är något vi behöver minimera. Fast det är inte så enkelt att avstå när normen är att resa och gärna resa ofta. Lågprisflygets attraktiva priser gör det inte lättare att ändra sitt beteende. Kanske vore tuffa skatter på flyget bästa vägen?

      • Tror inte det skulle hjälpa – skulle bara göra det till en klassfråga. De rika får men inte resten. Tillgängligheten på de bästa alternativen styr, ända vägen är mer transportmedel som buss och tåg till mycket billigare pris, typ 500 kr tur och retur till Berlin eller liknande.

      • Ja, klimatfrågan är verkligen en rättvisefråga. På många sätt dessutom. Kanske inte minst i relation till jordens fattiga och framtida generationer, men även mellan välbemedlad och mindre bemedlad i vårt eget land. Tyvärr är det inte alltid som resursstarka personer ligger i framkant vad gäller miljötänk. Det borde ju vara självklart kan man tycka. Fast det är lätt att peka finger. Frågan är väl vad jag själv är beredd att förändra och avstå ifrån. Om vår generations barnbarnsbarn ska få ett drägligt liv på planeten måste vi nog låta bli att göra allt som vore möjligt för oss att göra i till exempel resväg. Men att avstå är inte riktigt vår tids melodi….

      • Men nu tänkte jag fokusera mer på de nordiska länderna i år (tror jag) och då blir det inte så långt. Roadtrips blir det troligen med bilen. Bättre än flyg men tyvärr så går inte tågen mer än emellan städer och jag vill ut i naturen!!

      • Hyra bil är alldeles för dyrt och elbil på t ex Island? Njae. Det går också bort på de flesta ställen. Risken att stå utan soppa blir ju stor då. Det är ju inte k städerna jag kör bilen utan rakt ut på tuffa skogsvägar och i lavasand..

      • Räckviddsfrågan återkommer ofta i elbilsdiskussioner. Visst kan räckvidden vara ett hinder, men det händer en hel del spännande just nu. Har du kollat in Tesla och BMW i3? Kostar säkert lite att hyra, men det blir inga soppakostnader i retur. Men visst, det är kanske inte ett alternativ för den längre roadtrippen. Fast om man kör resan i smarta etapper med tåg, med miljöbästa hyrbil däremellan? Och bloggar om upplägget? Kanske kan något hyrbilsföretag vara med och betala om de får synas på bloggen? Vore kul om en framåt bloggare som du visar att det är möjligt att genomföra en sådan grön resa!

      • hehe. Ja varför inte. Det vore kanske något egentligen? Vart ”tankar man ens” elbilarna och hur funkar det? Det tråkiga är just tåget, eftersom det blir så dyrt med en massa små tågsträckor i Sverige t ex. Särskilt om man är två. Det är ju tråkigt att visa på något för läsaren som man får spons på som sedan för läsaren blir dyrt. Men samtidigt, jag vet ju inte hur dyrt det blir innan jag ens kollat!

      • SJ brukar ha riktigt prisvärda biljetter i 1:a klass på sommaren. Varför inte kolla med SJ och ett hyrbilsbolag? Värt att undersöka möjligheterna till sponsrat samarbete. Och visst, läsaren kanske inte kan göra samma resa sponsrad, men du visar att mycket är möjligt om man/kvinna tänker utanför boxen.

      • Ja varför inte. Jag hade sj som förslag till ett blig event faktiskt när jag blev intervjuad av Travel massive, ett stort resenätverk att man skulle ha ett blogg event på ett SJ tåg och göra en dagsutflykt och ha möter på tåget. 🙂 många nappade på det och jag tror att någon försöker kontakta SJ för ett samarbete om det faktiskt 🙂

      • Ja, varför inte!? Eller skapa ett spännande upplägg tillsammans med några grönt strävande företag och sedan testa det parallellt på lite olika platser?

Kommentera

