Från misskötare till planetskötare

Johan Rockströms bistra sommarprat om miljö- och klimatfrågor var det mest delade  tidigare i år. Härom dagen följde professorn i miljövetenskap upp den allvarliga succén med ett vinterprat i form av ett bokslut för ödesåret 2015. I programmet konstaterar han bland annat att FN:s klimatkonferens i Paris (COP21) var en viktig framgång samtidigt som det återstår mycket hårt arbete om vi ska kunna gå från misskötare till planetskötare. Det senare har Rockström varit inne på tidigare och det tål verkligen att upprepas.

Vi behöver tillsammans gå från att konsumera över jordens tillgångar till att leva inom planetens gränser. Leva med och förvalta den jord vi är helt beroende av istället för att föra våld på och förbruka den. Jag tänker att det är ett ansvar som vi delar kollektivt, men som vi också måste axla var och en. För egen del ser jag flera viktiga förändringar som jag och mitt hushåll behöver göra för att gå från misskötare till planetskötare.

Om 2015 var ett ödesår för miljön så vill jag att 2016 blir ett omställningens år i praktiken. Ett handlingens år där jag inte slår mig till ro utan fortsätter att minska mina miljönegativa beteendemönster. För att bryta med dem helt så småningom – eller till och med snabbare än så. Jag återkommer till detta på andra sidan årsskiftet.

Med önskan om ett GOTT NYTT och MER HÅLLBART ÅR 2016!

5 thoughts on “Från misskötare till planetskötare

      • Jag är inte helt klar med strategin än men jag är verkligen sugen på att göra nåt riktigt utmanande. Det kunde vara en kul grej att utmana varann 😀Jag använder mig f.ö av Klimatkontot för att mäta. Har du/ni era ambitioner klara för er?

      • Ambitionerna börjar klarna. Jag/vi ska reducera köttkonsumtionen och äta ”rätt” kött när vi trots allt äter det. Hushållets transporter ska i huvudsak ske med tåg och buss, och vi flyger i princip aldrig. Vi ska se över inriktningen på vårt sparande och prioritera etiska alternativ och förnybar energi. Som hyresgäster ska vi minska vår energiförbrukning. Mer detaljer presenteras på bloggen så småningom. Jag ska kolla in Klimatkontot. Vad sägs om en utmaning att (minst) halvera köttkonsumtionen?

      • Låter mycket bra och ambitiöst! Jag antar utmaningen 😊Jag gjorde en rätt stor omställning för två år sen (därav min bloggstart) och kapade mycket men inser att det ff finns mycket att göra. Även jag kommer skriva om detaljerna inom kort. Vi hörs!

Kommentera

