Utkast till klimatavtal och förkastliga semesterval

Idag har ett första utkast till ett nytt globalt klimatavtal presenterats vid COP21 i Paris. Jag och många med mig hoppas på och ber för att klimattoppmötet ska resultera i ett tillräckligt kraftfullt avtal för att mänskligheten med gemensamma krafter ska kunna vända utvecklingen i en mer hållbar riktning.

På samma gång som mångas blickar riktas mot förhandlingarna i Paris siktar andra personer just nu in sig på stundande solsemestrar i fjärran länder. Ja, bara de senaste dagarna har jag mött och hört om familjer som tänker fly Nordens mörker och kyla för sol och värme i Thailand, Dubai och Teneriffa under helgerna som väntar. Jag tror jag förstår dessa människors behov och längtan, men undrar ändå om vi lever på samma planet!? En familjs Thailandsresa över jul- och nyårshelgerna låter kanske inte så farligt för klimatet. Men när cirka 350 000 svenskar gör denna resa årligen pratar vi om betydande utsläpp av växthusgaser. Och hur hållbart och schysst är det att de egna och familjens kortsiktiga behov ska få äventyra kommande generationers och fattiga människors långsiktiga välfärd på jorden!? Inte särskilt.

Idag rapporterar för övrigt TV4 Nyheterna om slavlika jobb i Thailändska svenskparadis. Ännu ett skäl att fundera över hushållets semestervanor.

4 thoughts on “Utkast till klimatavtal och förkastliga semesterval

  1. Det med resande är verkligen det svåraste när det gäller att leva mer hållbart, enligt min mening! Jag själv kör inte bil, men gällande ”semesterresor” är frågan svårare.. Har du några tips på vad du själv brukar tänka på/värdera när du ska resa? Eller avstår du helt från utlandsresor?

    Allt gott

    • Jag kan inte kalla mig expert på hållbara resvanor men delar gärna några tankar. Att helt avstå från utlandsresor är nog varken önskvärt eller rimligt. Ett möjligt förhållningssätt är dock att resa lite mer sällan men göra det med kvalitet. Istället för att flyga och stanna borta enstaka veckor eller veckoslut flera gånger om året skulle jag föreslå en semesterresa med flyg och en längre tid på destinationen varje år. Eller tänka Sverigesemester och utlandssemester vartannat år. Och jag skulle försöka att prioritera tåg och buss inom Sveriges gränser, men även för resor i Europa så långt det är möjligt. Sedan finns det anledning att anstränga sig för att hitta hotell, restauranger, affärer etc. på plats som är både ekologiskt och socialt hållbara. Här kan sajten http://www.schystresande.se/ ge information om hur man kan planera och agera. Vilka är dina tankar och reaktioner utifrån detta? Hur brukar du själv resonera (och agera) kring frågor som rör resor och hållbar utveckling?

      • Tack för konstruktivt svar:)
        Jag tycket som sagt att det är svårt, men när jag reser, är jag oftast borta en längre period. ”Weekendresor” åker jag inte på. Jag åker aldrig på charter, för jag vill själv välja mer vart jag ska bo. Jag tittar gärna på hostels.com och försöker hitta bed-& breakfasts, då det ofta är familjer eller små lokala företag som driver dem. Det vill jag gärna stötta, samt att det brukar vara så härligt att bo så. Att handla lokalt är också så viktigt, som du säger.

        Inom Sverige och mellan Sverige och Norge (som är en sträcka jag reser en del) åker jag i princip alltid tåg. Jag har alltid hunden med mig, så det blir faktiskt smidigast så:)

        Jag vet att det inte är ultimat grundat att det finns alldeles för många, men jag brukar ibland också köpa utsläppsrätter från Naturskyddsföreningen. Det tillintetgör givetvis inte min miljöpåverkan när jag reser. Men det är mitt sätt att försöka klimatkompensera.

        Jag ska se på schystresande- tack för tipset:)

      • Tack för dina intressanta tankar. Det är gott att höra om andras försök att hantera dessa komplexa frågor. I mitt hushåll har vi också klimatkompenserat för både bil-, båt- och tågresor. Tänker som du att klimatkompensation är en god handling, så länge det inte blir en ursäkt för att fortsätta eller till och med öka på ett miljönegativt beteende. Flyger gör vi i princip aldrig, både av miljöskäl och då jag är för rädd för att lämna backen. En klimatsmart fobi 🙂

Kommentera

