RISkerna och alternativen

Idag har Livsmedelsverket släppt en undersökning om arsenik i ris och risprodukter. Flera produkter på marknaden visar sig innehålla höga halter av arsenik, och halterna är särskilt anmärkningsvärda i riskakor och fullkornsprodukter. Livsmedelsverket framhåller dock att halterna inte innebär några akuta risker, men att ett högt intag av arsenik under lång tid ökar risken för cancer i bland annat lungorna och urinblåsan.

För att hjälpa allmänheten att förhålla sig till larmet om arsenik i ris ger Livsmedelsverket följande råd: Att äta ris och risprodukter några gånger i veckan är riskfritt för hälsan. Barn bör emellertid inte äta ris eller risprodukter oftare än fyra gånger per vecka, och vuxna bör undvika dagligt intag. Livsmedelsverket råder samtidigt föräldrar att inte ge riskakor åt barn yngre än sex år, men säger att barn över sex år och vuxna kan äta riskakor och fullkornsris ibland (hur ofta beroende på mängden ris och risprodukter i övrigt). Myndigheten kommer också med det konkreta tipset att minska mängden arsenik genom att koka riset med ett stort vattenöverskott som sedan hälls bort. Så kan mängden arsenik i riset minskas med mer än hälften.

Hållbara handlingar tar Livsmedelsverkets undersökning på största allvar. Samtidigt är det viktigt att framhålla att ris och risprodukter faktiskt inte är farligare idag än de var igår. Det är riskerna som blivit mer kända, inte riset som blivit farligare. En varierad kost med inslag av ris ibland är alltså inte farligt. En alltför ensidig konsumtion av ris – och många andra livsmedel – är däremot inte att rekommendera.

En positiv sida av dagens matlarm är att en minskad konsumtion av ris är bra för miljön. Risodling kräver stora resurser och eftersom ris inte odlas i Norden måste riset vi äter importeras. Det finns dessbättre många goda, nyttiga och för miljön mer skonsamma alternativ att servera på tallriken. För egen del slår jag gärna ett slag för olika former av matgryn, vilka kan varieras och kombineras på en mängd spännande vis. Om du inte redan är bekant med Frebacos och Warbo Kvarns sortiment så är deras produkter ett hett tips. Majs emmersallad, Junis tabbouleh och Septembers ugnsstekta Oumph med rotsaker och äpple är tre receptförslag för den som vill prova.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s