Sveriges grönaste matkedja, eller!?

Coop och varumärket Änglamark hamnar gång på gång i topp när varumärkesbyrån Differ utser Sveriges Grönaste Varumärke i dagligvaruhandeln. Just nu kör Coop en reklamkampanj – ”Sveriges grönaste matkedja” – utifrån utmärkelsen och på livsmedelsjättens hemsida kan man läsa saker som att ”Hållbarhet är en hjärtefråga för oss” och ”Nu gör vi allt för att bli den goda kraften bland svenska matkedjor”. Det är roligt att Coop får uppmärksamhet för sitt långsiktiga och kanske inte alltid så tacksamma och lönsamma arbete med hållbarhetsfrågor. Kooperationen var tidig med ekologiska och miljömärkta alternativ och har länge jobbat medvetet med exponeringen av dessa varor i sina butiker. Det är först på senare år som ICA och andra vaknat till liv och gjort en rejäl uppryckning vad gäller sitt ekologiska sortiment. I alla fall är det så i de dagligvarubutiker jag handlar.

Coop MedMerakort

Coop MedMerakort. Bild hämtad från Coops hemsida.

Fast den som säger att hållbarhet är en hjärtefråga har också en del att leva upp till. Därför blir jag trött när jag konstaterar att Coop fortfarande knyter tvivelaktiga partners till sitt medlemsprogram. För Coop ordnar medlemsrabatt hos fritidsresor och det finns möjlighet att växla MedMera-poäng till SAS EuroBonus-poäng, något Hållbara handlingar också skrivit om i ett tidigare inlägg. Hur tänker kooperationen här? Anser man att det är hållbart att locka kunder med flygresor och underblåsa resmönster som äventyrar planetens framtid? Visst, det är kunden själv som avgör vad MedMera-poängen växlas in till och det finns gott om andra alternativ att välja bland. Men kära gröna Coop, om ni nu vill vara konsumentens självklara och gröna val – och en föregångare på hållbarhetsområdet – varför över huvud taget erbjuda dylika miljöbovar i poängshopen!?

Annonser

2 thoughts on “Sveriges grönaste matkedja, eller!?

  1. Dilemmat för så kallade ”goda” företag – följa sina värderingar till 100% och därmed riskera att tappa möjliga intäkter eller tumma lite på dessa och förhoppningsvis tjäna lite extra? Tyvärr går det lite för dåligt för Coop för att man ska våga avstå attraktiva samarbeten. Jag håller dock till fullo med dig och långsiktigt tror jag knappast det kommer löna sig för Coop med den här typen av samarbeten. /Monika

    • Ja, ibland är det ett dilemma att verka för hållbarhet samtidigt som man är marknadsmässig. I Coops fall tror jag dock att man har mycket att vinna på trovärdighet, att vara hård med sina principer. Jag gissar att de flesta Coop-medlemmar är nöjda med ett medlemsprogram som ger riktigt bra rabatter på mat. Gärna ekologisk sådan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s