Människa mot maskin

Mer än en gång har jag hört att moderna diskmaskiner är väldigt vatten- och energisnåla, och att det därför är mer miljövänligt att diska i maskin än för hand. Jag har dock tvivlat på uppgifterna och tänkt att en genomtänkt handdisk med sköljbalja nog ändå är att föredra. Men hur ligger det egentligen till? Vem eller vad är bäst på att diska – människa eller maskin?

Diskställ

Välfyllt diskställ. I vår hyresrätt har vi ingen diskmaskin och är därför hänvisade till handdisk.

Råd & Rön har undersökt frågan i ett test och resultatet var glasklart. Diskmaskinen vann överlägset vad gäller vatten- och energiförbrukning. Vid handdisk gick det åt fyra gånger så mycket vatten och nästan 30 procent mer energi per disk jämfört med en välfylld diskmaskin. Att diska för hand visade sig dock ha vissa fördelar jämfört med att diska i maskin. Det är billigare att handdiska än att investera i en diskmaskin, som därtill kräver dyrt maskindiskmedel. Det går dessutom snabbare att diska för hand än att använda långa, energisnåla diskmaskinsprogram (men man kan ju samtidigt göra något annat av tiden än att stå vid diskhon medan diskmaskinen går). Disken blev därtill något renare vid handdisk, inte minst när det var fråga om riktigt besvärlig smuts eftersom människan kunde vara mer envis än maskinen.

Jag får med andra ord släppa mitt tvivel. Ur miljösynpunkt förefaller det bättre att använda diskmaskin än att handdiska. Samtidigt tänker jag att detta nog bara gäller om man verkligen fyller diskmaskinen ordentligt och undviker att skölja av disken under rinnande vatten innan den sätts i maskinen. Det är alltid skönt att kunna lägga in en liten reservation när man tvingats revidera sin uppfattning…

 

8 thoughts on “Människa mot maskin

  1. Jag förstår att du vill reservera dig för det vill jag med! Jag hade gärna varit en av testpersonerna i Råd&Röns test, för jag tror ju att jag har en vattensnål diskstil och det skulle vara intressant att veta vilken nivå jag är på. En sak jag funderar över är varför man aldrig pratar om den vatten- och energimängd som går åt för att tillverka diskmaskinen.

    • Håller helt med dig. Företagen skyltar inte direkt med råvaru- och energiåtgången vid tillverkning och transporter av vitvaror. Rekommendationen är ju oftast att köpa nytt för att det spar energi, men det vore intressant att se grundliga livscykelanalyser för vitvaror.

  2. Jag håller med här. Visst kan det vara bra att släppa sin uppfattning och ja visst finns det fördelar med maskinen och den är nog just mer energisnål, men om man räknar in ”1. tillverkningen av maskinen 2. Hur mycket maskindiskmedlet (ofta lite slipmedel i) sliter på disken. Mycket gammalt porslin klarar inte maskin, heller inte vissa material så bra som teflon eller gjutjärn 3. Det måste i salt i maskinen om man har kalk i vattnet, det har vi. Dödligt mycket kalklagringar på disken efter maskinen är använd. 4. Vattenskador – Stor risk med diskmaskin. Vi har haft och det är nog också anledningen till att man inte sätter in en maskin i många lägenheter. Men å andra sidan så är ju diskmaskinen 1. Temperaturreglerad. Man får spola bort en massa vatten i kranen bara för att komma upp i temp i vissa. T ex jobbet har askallt kranvatten, inte vet jag varför. Det går inte att diska i kallt vatten. 2. Håller med på tidsaspekten här, alltså man förlorar så mycket i tid. Det tar rätt lång tid att diska när man har en större familj t ex. Mycket byttor och ett diskställ räcker inte för disken. Diskbänkarna är ju sällan anpassade för mer än ett diskställ heller. Då får man engagera flera diskare, en som diskar och en som torkar och ja, då förbrukar man helt plötsligt handdukar också. Ska man torka stekpannan med så blir det också papper.

    • Du lyfter många intressanta perspektiv på frågan handdisk kontra diskmaskin. Jag tror som du att porslin (faktiskt även nyare sådant), glas och bestick håller sig fina längre om man handdiskar. För att inte tala om förskärare och andra knivar vars eggar far illa i diskmaskiner. Man borde egentligen ta hänsyn till sådant när man räknar på den miljöpåverkan som olika former av diskning ger upphov till.

      • Ja, men annars så är det nog energimässigt bättre iaf.. Man kan ju diska på lite längre temperaturer och eko program finns i nästan alla maskiner. Jag kör 50 grader eko hos oss, Martin vill inte att vi diskar för låg temp. Det finns typ 40 grader också.

      • Ja, det är viktigt att inte kasta ut hygienen med diskvattnet 🙂 Ekoprogram på låg temperatur har givetvis sina fördelar, men man måste också få lyfta eventuella nackdelar. Disken ska ju bli ordentligt ren och man ska inte tumma på hygienen. Här kan man dra en parallell till att tvätta på låga temperaturer. Bra för miljön, fast kanske inte tillräckligt hygieniskt alla gånger. Underkläder, sängkläder och handdukar bör tvättas i 60 grader. Och det samlas dessutom bakterier i tvättmaskiner som aldrig körs på program med högre temperaturer. Sådana bakterier kan vara en anledning till att textilier luktar surt.

    • Hur upplever du (och andra läsare av denna kommentar) att diskmaskiners energispar- eller ekoprogram fungerar i praktiken? Blir disken ordentligt ren? Eller krävs det extra för- och/eller efterarbete vid särskilt besvärlig disk? Jag frågar eftersom vi inte har någon diskmaskin i vårt hushåll och att min erfarenhet av diskmaskin i vardagen därför är begränsad. De diskmaskiner jag mött i olika hem- och konsumentkunskapssalar har tyvärr inte alltid varit så effektiva när jag och eleverna kört dem på energisparprogram.

Kommentera

