Hälften vore nog

Salt har varit livsmedlet på mångas (allas!?) läppar under dagen. Det började med en debattartikel i SvD, Minska salthalten i alla livsmedel, författad av Stig Orustfjord, Louise Ungerth och Jan Bertoft, och frågan har sedan uppmärksammats stort i flera medier. I DN kan man till exempel läsa om de färdigrätter som innehåller mest salt, en artikel som hämtar fakta från en granskning av olika livsmedels salthalt gjord av Konsumentföreningen Stockholm.
Flingsalt i skål

Flingsalt i skål och oskärpa. Salt har varit på mångas läppar under dagen.

Bakgrunden till det uppmärksammade saltet är denna. Vi svenskar stoppar i oss mycket mer salt än vi behöver. En vuxen svensk äter i genomsnitt 10-12 gram salt (NaCl) om dagen. Det är dubbelt så mycket som Livsmedelsverkets rekommendation om 5-6 gram salt per person och dag. Och kroppen behöver egentligen bara ungefär 1,5 gram/dag.

Ett högt intag av salt kan få stora konsekvenser för hälsan. Det är vetenskapligt bevisat att för mycket salt kan orsaka högt blodtryck och skada njurarna, och högt blodtryck är i sin tur en av de ledande riskfaktorerna för hjärt- och kärlsjukdom (den utan jämförelse vanligaste dödsorsaken i Sverige). Enligt Livsmedelsverket dör betydligt fler personer (1700) av högt saltintag än i trafikolyckor (knappt 300) varje år.

Det är dock inte saltandet i hemmet, vid spisen och matbordet, som är det största problemet. Nej, enligt författarna av debattartikeln i SvD kommer ungefär 75 procent av det salt vi får i oss från köpt mat – restaurangmat och olika hel- och halvfabrikat från livsmedelsindustrin. Som enskild konsument kan det alltså vara svårt att radikalt minska saltintaget. Därför uppmanas nu livsmedelsindustrin och restaurangbranschen att ta sitt ansvar genom att samordnat och successivt sänka salthalten i alla livsmedel.

Livsmedelsverket drar samtidigt igång kampanjen Syna Saltet, där myndigheten vill förmå oss konsumenter att minska vårt saltintag samtidigt som vi sänder en tydlig signal till livsmedelsindustrin om vilka produkter vi vill se framöver. Genom att läsa och jämföra olika produkters näringsdeklarationer är det relativt enkelt att välja det minst salta alternativet. Ännu enklare blir det om man tar för vana att leta efter Nyckelhålsmärkta produkter. För väljer man Nyckelhålet får man i sig mindre socker och salt, mer fullkorn och fibrer och nyttigare eller mindre fett. Det ska också framhållas att saltsmaken är en vanesak. Ja, det tar faktiskt bara någon månad att vänja sig vid en lägre salthalt i maten.

Efter ett inlägg pepprat med negativa ord om salt vill jag avsluta med att understryka betydelsen av vilket salt man använder hemma. Välj ett salt med jod, det är nämligen en av få källor till jod i vår kost.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s