Mindre ljus nytolkning

Tidningen Ny Teknik uppmärksammade nyligen att det nu är Stopp för värmeljuskoppar i återvinningen. Den aluminiumkopp som blir kvar när värmeljusets ljusmassa förbränts är nämligen inte välkommen längre i det insamlingssystem som sköts av FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen. Anledningen är en ny tolkning av EU:s direktiv för producentansvar, där värmeljusens koppar inte längre räknas som förpackningar. Nytolkningen innebär att värmeljus likställs (ofrivillig ordvits!) med gravljus, som inte heller tidigare har omfattats av producentansvaret.

Nu är det upp till varje kommun att besluta om hur använda värmeljuskoppar ska samlas in. Och det är mycket angeläget att kommunerna tar detta ansvar. Det säljs cirka 300 miljoner värmeljus i Sverige varje år och det är betydligt mer energieffektivt att återvinna aluminium än att nytillverka det. Att slänga använda värmeljuskoppar i brännbart är med andra ord ett väldigt dåligt alternativ.

Som Uppsalabo är jag givetvis nyfiken på kommunens lösning på problemet, men på Uppsala Vattens hemsida hittar jag ingen information om hur aluminiumkopparna ska hanteras. Hoppas det kommer snart och att det finns ett insamlingssystem som både fungerar och är väl kommunicerat när det är dags för högsäsong för värmeljus nästa gång.

Värmeljus i aluminiumkopp.

Värmeljus i aluminiumkopp.

6 thoughts on “Mindre ljus nytolkning

  1. Så fjantigt med en ”nytolkning”! Jag tycker att det verkar som att fler och fler personer fattat poängen med att återvinna värmeljuskopparna och så ska man ändra på det när det går åt rätt håll. Jag gissar att det handlar om att producenterna av värmeljus inte ska behöva betala en avgift för återvinningen.

    • Jag det är mycket oturligt, nu när ett miljöpositivt beteende har etablerats. Producenterna går dock back med drygt 2 kr per kilo aluminium, något FTI tycker är problematiskt eftersom målet är att återvinningen ska gå plus minus noll. Fast jag tror nog att konsumenterna är beredda att betala lite för ett hållbart system.

  2. Hej Magnus,

    Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig gällande ett möjligt samarbete. Kontakta mig gärna per mail.

    Varma hälsningar,
    Charlotte

Kommentera

