Jag är en del av problemet och en del av lösningen

Igår presenterades WWFs Klimatbarometer och på lördag 28 mars kl. 20.30 är det Earth Hour. Klimatbarometern visar bland annat på en ökad oro och ångest för klimatförändringar och att Sveriges befolkning vill se politiska krafttag i frågan.

I morse tog Diakonias generalsekreterare Bo Forsberg klimatbarometern som utgångspunkt för sina Tankar för dagen i P1. Han framhöll bland annat att vi var och en är en del av problemet, samtidigt som vi också är en del av lösningen. Tankarna berörde även att vi står i skuld till de fattiga i världen och till kommande generationer. Uppfordrande men inte moraliserande reflektioner som i alla fall fick mig att vilja minska min skuldbörda. För även om jag aldrig kommer att bli helt fri från att bidra till problemet kan jag förhoppningsvis bli en allt tydligare och frimodigare del av lösningen.

Kommentera

