Minskad och förändrad köttkonsumtion #4

Den som har följt Hållbara handlingar ett tag vet att 2014 är året då jag försöker minska och förändra min köttkonsumtion. Målet är att äta max 25 kg kött under året (fisk inkluderat), vilket motsvarar ungefär 500 gram (alltså 3-4 portioner) kött per vecka. En ganska tuff målsättning eftersom jag också vill beakta de svenska kostrådens rekommendation om att äta fisk 2-3 gånger i veckan.

Hur går det då med dessa ambitioner? Handen på hjärtat så har väl utvecklingen varit blandad, för att inte säga negativ, sedan i våras. I början av april skrev jag optimistiskt om utsikterna att greja målet. Vid en delsummering inför årets sista två månaderna kan jag emellertid konstatera att min konsumtion redan är upp i nästan 26 kilo kött. Det känns givetvis ganska nedslående att årsmålet passerades redan i slutet av oktober. Nu blir uppgiften istället att arbeta för att inte släppa taget om den strävan som i grunden ändå är positiv och riktig.

När jag blickar bakåt och försöker förstå vad och när vårens positiva trend kom av sig ser jag ett ganska tydligt mönster. Det har varit relativt enkelt att ta kontroll över de måltider jag äter i hemmet och här öka andelen vegetarisk mat. Hade det bara varit för vardagsmaten hemma så hade nog årsmålet varit inom räckhåll. Men på resande fot, vid restaurangbesök och som gäst i andras hem har det av naturliga skäl varit lite svårare att styra menyn. Jag har haft och har hållningen att äta det jag blir bjuden på, och eftersom kött är norm i många sammanhang blir konsumtionen därefter. Skriver inte detta för att beklaga mig över de kötträtter jag bjudits på, men mönstret är ändå tydligt. Bara under fyra semesterveckor på resande fot åt jag 6,5 kilo kött, vilket motsvarar ungefär en fjärdedel av årets konsumtion hittills. Om semesterkonsumtionen varit min vardagskonsumtion skulle jag vara uppe i 65 kilo kött just nu och prognosen för året hamna på närmare 80 kilo (alltså i närheten av svenskens genomsnittliga köttkonsumtion). Utifrån denna lilla sifferexercis går det alltså trots allt att dra en positiv delslutsats efter tio månaders strävan. Mitt förändrade vardagsbeteende – med en medveten ökning av andelen vegetarisk mat på hemmets meny – har uppenbarligen bidragit starkt till att minska min köttkonsumtion totalt sett.

 

13 thoughts on “Minskad och förändrad köttkonsumtion #4

  1. Intressant, hur gör du för att hålla räkningen? Kanske dags att ta till en grön månad? Jag har själv funderat på att prova det, men det känns svårt eftersom jag inte kan få med min familj.

    • Jag använder ett excel-dokument där jag loggar dag, köttmängd, köttslag, måltid/sammanhang och ev. märkning. Att prova under en begränsad tid är en bra idé. Eller en eller ett par dagar varje vecka, typ köttfri måndag.

  2. Kan glatt konstatera 0 kg kött hittils. Men tyvärr, alldeles för mycket skaldjur under sommarmånaderna. Säkert långt över rekommendationerna. Men nu, åter i hemmet, säkert nere på en nivå på max en gång i veckan. I Peru typ tre gånger om dagen.. :/

      • Ja det är möjligt. Äter knappt fisk och om jag köper finns det få sorter typ jag vill ha lax, då finns det en sort. Nu bor ju inte jag representativt så vet inte, så tänker, ju mindre, desto bättre. Har lagat dåligt på sistone och det är ju min sambo som lagar, men det blir en del quorn och linser mm. Mycket ägg, och det är grythyttans ägg. Mjölk, det som finns, ibland eko. Jag går mer på att äta det jag tycker om i nuläget för det finns bara en eller två att välja på oftast..

      • Jo, utbudet styr ju en hel del av våra möjliga val. Jag gläds åt att ICA i vår stadsdel har förbättrat sitt utbud av ekologiska varor en hel del senaste året.

      • ja men jag tror de försöker rätt mycket överhuvudtaget. Men ska bli nogare att titta på förpackningar så får jag återkomma om jag ser att det finns. Kan ju vara ett tecken att det kommit utanför städerna också 🙂

      • Kika gärna! Att eko ökar handlar ju också om att det säljer just nu. Handlarna driver kanske utvecklingen i vissa fall, men oftast tror jag att de mer följer den på rent affärsmässiga grunder. Därför är det så viktigt att vi konsumenter både köper och pratar eko och reko.

      • Ja, jag skäms nästan för mitt miljöår. Det har varit obefintliga insatser. Det jag klarar mig på är att jag varit så lat att jag inte konsumerat något heller direkt mer än fotogrejer, vilket som tur är av hög kvalité och jag tänker mig ha länge. Utöver det har jag ju köpt kläder och hantverk i Peru och lite souvernirer. Sen ibland slänger jag ur frågan, såsom på färgaffären, ”Jag vill ha miljövänligaste färgen” och svaret man får allt oftare är ju typ, det är allihopa.. Det känns skönt, men samtidigt så måste man ju ta perspektivet djupare, vad menas med miljövänligt såklart och där, ja, där har jag varit alldeles för lat. Snart måste jag väl börja konsumera och då behöver jag ju kika lite djupare igen, har t ex köpt nya byxor till jobbet och vad gör jag, köper de billigaste jag hittar såklart. Lat som vanligt så har jag inte orkat planera och beställa byxor i bra kvalité. Suck. Denna november är jag trött på mig själv. Men samtidigt är jag lite besviken på miljömarknaden när det gäller kläder. Tycker inte jag hittar det jag behöver även om det är dyrt. Hittar fina klänningar eller annat jag inte behöver ja, men jag hittar inte det jag behöver.. Klänningar, det kan jag lika gärna köpa second hand. Byxor är mycket knepigare på grund av storlekar.

      • Det kan vara svårt att lyckas på alla fronter samtidigt. Och dåligt samvete för det jag inte gör eller inte är tillräckligt medveten om känner jag igen mig i. En tanke är att göra så gott du kan utifrån förutsättningarna i stort och sedan koncentrera dig på ett område eller en produkt. Vintage och second hand är väl ett jättebra fokus?! Jag önskar att jag vore bättre på sådant, för när jag väl tar mig för att handla kläder köper jag mest billiga nyproducerade plagg – trots att jag vet att det som är billigt för mig kan ha inneburit ett högt pris för miljön och andra människor någon annanstans i världen….

      • Ja jag är medveten om det men ja, jag satsar på det och på att laga skor jag har. Ska köpa ett par bra vinter promenadskor och ska tänka kvalite då iaf. Men ja, det är inte alltid lätt att komma över det man vill ha .. :/ köpte en fin vintage marimekko för inte så länge sedan 🙂

      • Bra tips! Där fanns ju helt klart intressanta. Men hittade inga vinter som är fosrade med ull vilket jag vill ha men ändå, mycket fina!!! Bra pris med

Kommentera

