Samåkningsdagen

I morgon fredag 10 oktober är det samåkningsdagen eller The International #RidesharingDay. Bakom det ursprungliga initiativet till dagen står den svenska ideella rörelsen Skjutsgruppen, men fler aktörer i samåkningssvängen har hakat på. Ett exempel är GoMore som erbjuder sina medlemmar presentkort på gratis skjuts via företagets hemsida i morgon.

Jag puffar gärna för samåkning, men kan inte skryta med att jag är särskilt duktig på det i praktiken. Visst, jag försöker lyfta frågan om samåkningens fördelar i olika sammanhang (som i detta inlägg) och brukar jobba för att ”fylla bilar” i görligaste mån, till exempel vid resor i föreningslivet. På samma gång har jag svårt att släppa taget om den bil vi äger och upplever det som ett ganska långt steg att dela den fullt ut med något eller några andra hushåll. Ett mindre hållbart förhållningssätt som jag är medveten om, men uppenbarligen inte riktigt mogen att förändra….

5 thoughts on “Samåkningsdagen

  1. Nej, det är knepigt med samåkning. Det förutsätter någon som jobbar exakt lika länge eller som är flexibel att anpassa sina tider efter dina. Jag är inte anpassningsbar. Jag har svårt att klara mitt jobb med att åka buss, många gånger får jag springa till bussen, som idag och inte hinna jobba klart, med vetskapen att det kommer gnava när jag sover. Jag säger inte att buss är dåligt, men det förutsätter nästan antingen att man har ett 7-4 jobb stämpla in och stämpla ut eller att man bor stadsnära. När det bara går en buss i timmen är det rätt surt.

Kommentera

