Byt tänk, inte mobil

Det är många som vill sälja iPhone 6 till oss konsumenter just nu. Telenor puffar dessutom för möjligheten att byta mobil varje år. Ett upplägg kallat för Change som företaget kört ett tag med Obama-inspirerade kampanjannonser.

Så här beskrivs Telenor Change på företagets hemsida: ”Allt för länge har du tvingats vänta ut din bindningstid för att kunna byta mobil, nu är det dags att ändra på det. Från och med nu får alla som köper en mobil med Telenor Change möjligheten att byta mobil varje år. Du behöver aldrig mer missa ett stort mobilsläpp och kan få den mobil du vill ha när du vill ha den! — Redan 12 månader efter att du köpt din mobil kan du besöka någon av våra Telenorbutiker och byta till en ny mobil. I butik gör vi en snabb besiktning på din nuvarande mobil för att se att allt fungerar. När du gör bytet stryks de resterande delbetalningarna på din gamla mobil och en ny delbetalning på 24 månader för din nya mobil startar – inga dolda avgifter och inga krångliga villkor! — Med Telenor Change ger vi befintliga kunder möjligheten att testa på ny teknik, samtidigt som vi tar hand om den fullt dugliga mobiltelefonen och säljer den vidare till nya användare. Inga fler gamla mobiler som samlar damm i byrålådan och inget mer krångel med att själv försöka sälja den.”

Vid en första anblick ser upplägget både attraktivt och miljösmart ut. Smidigt för den som vill hålla sig ajour med senaste tekniken och fint att mobiloperatören ser till att den gamla (nåja, egentligen nästan nya) mobilen kommer till nytta. Men vänta nu, är det inte en hund (eller snarare kund och hållbar utveckling) begraven någonstans?

Jo, för det första innebär Change att kunden tecknar sig för ytterligare en lång bindningstid hos mobiloperatören. En kostnad och en ofrihet som man givetvis kan välja att ta om man har råd, bara man är medveten om den. Denna ”inlåsning” är inget som företaget döljer, men inte heller något som man talar särskilt högt om. Och det är inte särskilt svårt att gissa att det är just här – genom att binda upp kunder om och om igen – som Telenor kan räkna hem det som vid en första anblick verkar vara bara till fördel för konsumenten.

För det andra innebär Change ett underblåsande av ett ohållbart konsumentbeteende. Det är förvisso bra med återbruk och återvinning, men sett ur perspektivet hållbar utveckling är de bästa prylarna vanligen de som används länge eller som aldrig produceras. För det är knappast långsiktigt hållbart att byta mobiltelefon en gång om året. Och har du och jag verkligen behov av det? Eller är det så att någon annan – i detta fall ett företag – försöker att plantera ett behov och skapa ett beteendemönster hos oss? Ett mönster, ja nära nog en livsåskådning, som brukar kallas konsumism.

Så byt inte mobil varje år. Byt tänk istället. Köp gärna en ny mobiltelefon, men bara när du verkligen behöver en. Börja snarare med att se över din inställning till konsumtion. Det kostar inget och är förhoppningsvis inte inlåst i något långt abonnemang. Ja, byt konsumismen mot en mer hållbar livsinriktning. Inte om 12 månader utan redan idag!

 

 

Annonser

5 thoughts on “Byt tänk, inte mobil

  1. Japp. Jag ska till och byta nu. Har haft min i två år men nu segare den segt segt. Och detta är ett intressant fenomen. Min telefon har funkat som en prima lite sak ända till runt mitten av sommaren (när den var exakt två år) då den helt plötsligt började slöa ner sig osv. Jag har tömt den och det är inte det och uppdaterar regelbundet osv. Vissa spekulerar att grejerna byggs med inbyggda fel som gör att de stängs ner efter exakt en viss tid, ungefär som när man har förbrukat surfen, hastigheten går ner. Detta kanske är rena spekulationer eller konspirationsteorier från min sida, men jag tror nog allt att det ligger något i detta..

  2. Ja, visst kan man luta åt konspiratoriska funderingar ibland…. I en tid då det talas så mycket om hållbar utveckling är det märkligt och sorgligt att slit och släng är så djupt inbyggt i systemet att det är ganska svårt för den enskilde konsumenten att göra något annat än att följa strömmen. Det borde vara enkelt och attraktivt att välja hållbart och krångligt att slita och slänga!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s