Nyckelhålet för barn

Idag skriver DN om en undersökning genomförd av Konsumentföreningen Stockholm som visar att många av de livsmedelsprodukter som är riktade till barn är onödigt dyra, söta och feta. Antalet matvaror som riktar sig till barn och barnfamiljer har också ökat kraftigt över tid. Få är väl förvånade över denna utveckling. Konsumentföreningen vill dock inte se några förbud utan förespråkar självsanering inom livsmedelsbranschen, alltså att producenterna på eget initiativ ska se till att varor som marknadsförs till barn har ett vettigt näringsinnehåll.

Det är förvisso möjligt att branschen kan komma att ta ett större ansvar framöver, även om man kan tvivla när man ser siffrorna över utvecklingen hittills. Jag tror dock att det också finns ett utrymme för riktade samhällsinsatser för att hjälpa barnfamiljer att välja nyttigare produkter. Ja, kanske är det dags för nyckelhålet för barn, en särskild satsning – med barnorienterad logotyp – för att lyfta fram näringsriktiga alternativ bland de produkter som är vanliga i barnfamiljers vardag!?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s