Orimligt veckoslutsturistande

Idag skriver DN Resor bland annat om veckoslutsresor till Hemavan, en artikel som jag tyvärr inte kan länka till eftersom den (ännu) inte finns på tidningens hemsida. Efter att ha vandrat Kungsleden från Hemavan till Ammarnäs kan jag meddela att Vindelfjällen är en riktig höjdare. Jag är dock mindre imponerad av DNs weekendreportage.

Artikeln, med rubriken ”Tre timmar från Stockholm city”, går ut på att visa hur nära det är från Stockholm till Hemavan och hur mycket man kan trycka in på ett veckoslut i denna miljö. Jag kan förvisso förstå det lockande i att få ut maximalt av ett par, tre dagar i fjällen och lyckas kombinera det med att vara i tid till jobbet på måndag morgon. Men ur perspektivet hållbart resande är hela upplägget förkastligt. Här förstår jag inte vad som har hänt med DNs ambitioner på området. För några år sedan försökte tidningens resereportage redovisa flygets bidrag till utsläppen av växthusgaser, visa på problemet och framhålla alternativa färdsätt. I den aktuella artikeln är det flyget som förs fram som förstahandsalternativet och tidningen missar till och med att nämna att man kan ta tåg med Inlandsbanan till Storuman och buss därifrån till Hemavan.

Jag tror jag vet vad ett starkt sug efter fjällvärlden innebär. Och jag fattar att det måste bli flyg tur och retur om man som Mälardalsbo ska få ett helt veckoslut i Vindelfjällen och samtidigt köra på som vanligt i vardagen därhemma. Men hör och häpna, man kanske inte ska lyckas med dylika weekendresor! För hur rimligt är upplägget med tanke på jordens belägenhet!? Om det ska finnas några glaciärer kvar att besöka i fjällvärlden är det hög tid att tänka om och sluta turista på detta orimliga sätt. Och DN Resor, kom igen, återgå till att visa på flygets miljökonsekvenser och peka på lite mer hållbara alternativ framöver.

 

 

4 thoughts on “Orimligt veckoslutsturistande

  1. Ja, det är dags. Men framför allt tycker jag det är dags att vi skapar bra hållbara alternativ, för tyvärr är det inte mycket som slår flyget i bekvämlighet. Man kunde ha tummat lite på bekvämlighet om tåg åtminstone var billigare än flyg, men när det inte längre är det då vet jag inte. Det finns liksom inga fördelar kvar med just tåg. Jag tycker vi borde vara på tågbranchen om billigare resor. Det kan inte vara möjligt att det ska kosta 900 kr från Stockholm till Göteborg per person t ex. 300 kr kunde kanske vara ett rimligt pris. 900 kr utesluter stora samhällsgrupper..

  2. Jag håller med dig, det är illa att flyg ofta framstår som både det smidigaste och billigaste alternativet. Det behövs en storsatsning på tågtrafiken i Sverige, med bättre underhåll av befintlig infrastruktur och en kraftig utbyggnad av näten på sina håll. Verkliga snabbtåg (X2000 är inte samma sak som till exempel TGV) mellan våra storstadsregioner borde vara en självklarhet. Och priserna måste sänkas radikalt så att ett något långsammare men betydligt mer hållbart resande blir ekonomiskt försvarbart.

    Samtidigt är flyget för billigt idag. Flygfarten och de som nyttjar den måste börja betala det färdsättet faktiskt kostar. I väntan på förändringen tänker jag att man som konsument kan rösta med fötterna och avstå från onödiga flygresor. Någon semesterresa per år med flyg må kanske vara hänt, men slentrianmässigt veckoslutsflygande till fjällen är knappast förenligt med hållbar utveckling. Att flyga till en mängd turistmål varje år är inte nödvändigt, det går att klara sig utan i alla fall en del av dessa resor. Om vi svenskar skulle halvera vårt semesterflygande skulle faktiskt mycket vara vunnet. En Thailandsresa vartannat år i stället för varje – och stopp för shoppingresor till London – är en bra början.

    Jag inser att det jag skriver ovan kan uppfattas som moraliserande, att somliga tycker att jag lägger mig i saker som jag inte har med att göra. Men vänta nu. Har inte mina val med dig och andra människor att göra? Om jag väljer att strunta i konsekvenserna av min livsföring kommer det att drabba andra, både personer i min närhet och mer anonyma människor på avstånd. Om jag vet att mitt beteende ofrånkomligen kommer att förstöra för andra människor, har jag då inte en plikt att korrigera kursen? Att inte ta klimatfrågan på djupaste allvar är inte anständigt. Och det går inte att engagera sig i den enbart med vackra ord, det krävs också handling. Därmed inte sagt att det är enkelt och att det bara finns ett sätt att bidra till den omställning som är av nöden. Att köra på som att inget är på väg att gå riktigt galet är dock inget alternativ.

  3. Jag håller med dig, Hållbara handlingar! Jag tycker också att flyget är alldeles för billigt, i förhållande till miljöpåverkan, och jag väljer bort det som resalternativ. Förra helgen var det en artikel om Hemavan även i Sydsvenskan (det var kanske samma artikel) och jag reagerade precis som du på att man i artikeln föreslog att man skulle åka dit över helgen. Jag har varit vid Kebnekaise ett par gånger, och dit kan man komma genom att flyga till Kiruna, ta buss till Nikkaluokta och sen ta helikopter till Kebnekaise Fjällstation. Visserligen kanske det gör att fler personer får upp ögonen för semestrar i Sverige, men det är ju liksom inte en rättighet att hinna resa överallt på en semestervecka/-helg!

Kommentera

