Robyn-reklamen vagt formulerat av Volvo

Har funderat på att lyfta Volvos reklam med Robyn här på bloggen, men Konsumentverket och Lisas miljöblogg (och säkert många fler) han uppenbarligen före. Instämmer i frågetecknen. Att tala om ”miljömotorer” är väl överlag ganska problematiskt så länge bilarna går på fossila bränslen.

Lisas miljöblogg

Volvo-Robyn-reklam Undrar om Robyn lägger plastkappan i plastinsamlingen när hon har slitit ut den? Bild: Volvo Personvagnar

Konsumentverket anmäler Volvos reklam med Robyn. Ur Dagens Industri:

”Volvo Personbilars uppmärksammade reklam med artisten Robyn får bassning av Konsumentverket (KV). Miljöpåståenden som ”vår största miljösatsning någonsin”, förekommande såväl i reklamfilmen som på reklambanners på nätet, kritiseras då de anses ge ett vilseledande intryck av produktens miljöfördelar.

– Vi vill inte att man använder sig av sådana oprecisa och vaga miljöargument i marknadsföring, där man inte förklarar vad det är man menar. Det spelar ingen roll om man kan läsa sig till den informationen i ett senare skede, affärsbeslutet fattas redan när man ser reklamen, säger KV:s jurist Ulf Stefansson.

Konsumentverket anser att marknadsföringen är otillbörlig, och Volvo har nu tre veckor på sig att ändra eller förtydliga reklamen innan KV går vidare med ärendet.”

Jag gillar att Volvo gör en miljösatsning och jag gillar Robyn…

View original post 44 fler ord

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s