Matfluga

Plötsligt är de överallt, insekterna. Och jag tänker då inte främst på att det är vår och att både välkomna och mindre välkomna gamla bekanta kryper och flyger fram igen. Nej, nu syftar jag på insekter som föda, det som sedan en tid tillbaka surrar som den nya matfluga som ska mätta och rädda planeten. Förresten, visste du att insektsätande heter entomofagi på fikonspråk!?

I rapporten Edible insects: Future prospects for food and feed security skriver FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO) att det finns fler än 1900 ätbara insektsarter på jorden. Ungefär 80 procent av världens befolkning äter också insekter regelbundet. Ja, du läste rätt och inte heller jag trodde på siffran när jag först såg den. Kanske inte så konstigt eftersom européer och nordamerikaner utgör den minoritet som inte riktigt hittat till gräshoppor, myror och skalbaggar ännu. Men om jag har tolkat tidens tecken rätt så kan det eventuellt bli ändring på det. Insekter är nämligen nyttig mat och vid en jämförelse med andra proteinkällor framstår de som betydligt bättre för miljön. Insekter kan vara ett av svaren på frågan hur allt fler människor ska kunna mättas samtidigt som klimatförändringen hejdas.

För den som är nyfiken på den nya matflugan och vill veta mer kan jag tipsa om dokumentärfilmen Insekter på meny, radioprogrammet Svenska insekter på meny och tidningsreportaget Insekterna har landat. Enligt reportaget serverar stjärnkrogen Noma i Köpenhamn både gräshoppor och syrsor. Jag kommer att passera den danska huvudstaden ett par gånger i sommar. ”Äta myror?” En kittlande tanke, men vill man vara trendig är det nog snart hög tid att prova.

 

 

Kommentera

