Förändring genom efterfrågan

Kom just hem från livsmedelsbutiken vid vårt stadsdelstorg. På frukt- och grönsaksavdelningen noterade jag återigen att det verkar ha hänt något. För jag har sett det gång på gång, både på ICA Supermarket Tuna backar och i andra butiker.

”Det” är allt fler ekologiska produkter. När jag betalade mina varor berättade jag om min spaning för kassörskan och berömde butiken. Svaret jag fick gladde mig nästan ännu mer än den ekologiska frukten jag just köpt: ”Jo, jag tycker också det är roligt. Det var fler och fler som frågade efter ekologiska produkter.”

Den lokala livsmedelsbutikens gensvar på kundernas efterfrågan känns så hoppfullt. Och då inte bara för mitt hushålls möjligheter att köpa ekologiska produkter. Butikens förbättrade ekosortiment visar att vi konsumenter faktiskt kan bidra till att driva utvecklingen i en mer hållbar riktning. Att vi kan göra det genom att prioritera ekologiska alternativ, men också genom att fråga efter dem.

Kanske kan den enskilde konsumenten inte förändra världen på egen hand, men uppenbarligen kan kundernas efterfrågan påverka livsmedelsbutikers sortiment. Och det är ett litet men ändå påtagligt sätt att göra samhället en aning grönare.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s