Den globala textilindustrin ett år efter katastrofen

Hållbara handlingar har haft en stilla vecka och stillheten fortsätter även under påskhelgen. Fast undantaget bekräftar som bekant regeln. Tidigare på förmiddagen sände Sveriges Radios fördjupande utrikesmagasin Konflikt ett intressant avsnitt om den globala textilindustrin ett år efter katastrofen i Bangladesh, då 1 138 människor dog när fabriken Rana Plaza rasade samman. Jag missade tyvärr sista halva av programmet, men tänker ”lyssna ikapp” via podradion (som du når via länken till avsnittet ovan).

För den som vill veta mer om den globala textilindustrin rekommenderas ett besök på Swedwatch hemsida. Swedwatch är en ideell förening och partipolitiskt obunden researchorganisation vars syfte är att minska sociala och miljömässiga missförhållanden kopplade till svenskrelaterade företags verksamheter i utvecklingsländer. Några andra källor till fördjupade kunskaper i frågan är Fair Trade Center, Clean Clothes Campaign (svenska nätverket Rena kläder hittar jag tyvärr inte någon hemsida till längre) och Föreningen Medveten Konsumtion.

Med önskan om en fin påskhelg. I natt blir påsken dessutom glädjefylld!

Annonser

2 thoughts on “Den globala textilindustrin ett år efter katastrofen

  1. Ursäkta, ser först nu att jag missat att svara här. I programmet belystes och diskuterades förhållandena mellan stora klädföretags avkastningskrav och de arbetsvillkor och löner som gäller för arbetare i textilfabriker. Vad som har gjorts och inte gjorts efter katastrofen i Rana Plaza. Jag får intrycket av att det sker vissa förbättringar men att det är långt ifrån tillräckligt. Eller som Mats Svensson, internationell sekreterare på IF Metall säger i programmet: ”Det har blivit bättre, företagen tar ett större ansvar, men det går långsamt och det går för långsamt.”

    När jag lyssnade på programmet blev jag besviken och upprörd över H&Ms sätt att hantera de frågor som ställdes till dem. Helena Helmersson, hållbarhetschef på H&M och korad till näringslivets mäktigaste kvinna 2014 av Veckans affärer, visade trist underlåtenhet att svara direkt på journalistens frågor. Att som H&M bara ge skriftliga kommentarer och inte ställa upp på följdfrågor är verkligen svagt. Då är man möjligen mäktig, men knappast hållbart ansvarstagande!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s