Radikalisera klimatpolitiken nu

Hållbara handlingars hjärta är grönt men inte partipolitiskt (bak)bundet. Däremot tar jag gärna ställning i miljöpolitiska frågor och stöder angelägna initiativ. Det upprop som nätverket Radikalisera klimatpolitiken nu genomför är ett sådant. Jag har skrivit under det. Gör det du också!

Nedan följer uppropet i dess helhet, hämtat från nätverkets hemsida:

”Vi som undertecknar detta upprop är oroade av den globala uppvärmningen. Det som förenar oss är två saker.

Det ena är att vi tillhör den rika delen av världens befolkning. Det andra är att vi är beredda att acceptera politiska beslut som kan leda till lägre privat konsumtionsnivå och till en förändrad livsstil, till exempel när det gäller transporter och matvanor. Detta under förutsättningen att resultatet av förändringarna kommer de människor tillgodo som riskerar att drabbas hårdast av den globala uppvärmningen – redan fattiga människor i vår nuvarande värld samt kommande generationer.

Vi tror inte att ett samhälle med förändrad livsstil behöver bli sämre för oss medborgare. Inte om det förenas med minskade orättvisor inom landet. Däremot kan stora orättvisor inom den rika världens länder skapa svårigheter för en bred acceptans för en radikalare klimatpolitik.

Vi tror att det kan vara bättre att leva i ett hållbart samhälle som präglas av ett mer etiskt tänkande och som är mer inriktat på kvalitet än på kvantitet. Det som gör oss beredda att ändra livsstil är dock inte grundat på tron att vi själva därmed ska få det bättre. Istället handlar det om omtanke om de människor som riskerar att drabbas värst av den globala uppvärmningens konsekvenser; såsom ökad fattigdom, svält och död.

Vi vill inte tyngas ner av samvetskval för att åtgärder som skulle kunna minska Sveriges bidrag till den globala uppvärmningen inte genomförs på grund av vår egen bekvämlighet och rädsla för förändringar. Istället vill vi att Sverige ska präglas av en livsstil som är moraliskt försvarbar ur ett klimatperspektiv – att vi får en hållbar livsstil som vi kan vara stolta över – och som kan inspirera andra länder till efterföljd.

Dessutom kommer klimatförändringarna att leda till svåra påfrestningar på världsekonomin när de väl har uppstått. Det gör att vi förmodligen har att välja mellan att arbeta förebyggande, och därmed på ett planerat sätt ändra vår konsumtionsnivå, eller påtvingas förändringar av vår konsumtion på ett oplanerat och okontrollerat sätt.

Därför har vi en uppmaning till samtliga politiska partier: besluta om så radikala åtgärder att Sverige inte bidrar till utsläpp som fortsätter att driva upp jordens medeltemperatur på det sätt som forskarna varnar för – och det gäller även om åtgärderna leder till lägre konsumtionsnivå och till förändringar av den nuvarande livsstilen i Sverige.”

Här skriver du under uppropet!

8 thoughts on “Radikalisera klimatpolitiken nu

  1. Jag ser bara ett problem i detta och det är vi och dom känslan detta meddelande innebär. De fattiga, de där på andra sidan jorden som kommer drabbas. Vi rika i väst osv. Jag har svårt för denna typ av mentalitet när det kommer till ett globalt problem och tror inte på denna typ av diskurs för förändring. Men det är jag och jag är lite knepig.

  2. Det är väl utmärkt att tänka kritiskt och våga problematisera! Fortsätt att göra det! För egen del tänker jag att det handlar om något så enkelt (och jättesvårt) som solidaritet. Om vi i nordväst drabbas av klimatförändringarna så är det ändå bara en västanfläkt jämfört med människor i vissa andra delar av världen. Och solidariteten måste även gälla ofödda generationer – både människor, djur och växter!

    • Hej. Visste inte att du svarat. Fick inget svar när du skrev det som en egen kommentar.. Ja, det du skriver är klokt. Man ska ju kanske inte fastna på ord. Det är bara att jag sitter dag in och dag ut och läser nyheter om just detta till min thesis (samt vetenskapliga artiklar) och detta vi och dom är stort i denna debatt. T ex säger vi i väst att vi måste släppa ut mindre så de fattiga i syd inte drabbas. De som inte är så fattiga i syd (rätt många är inte så fattiga, bara klyftorna är större så de som är fattiga är rejält fattiga, här går typ 50% av befolkningen på universitet), dvs medelklassen här, argumenterar för att man inte behöver göra så mycket eftersom det inte är här man släpper ut, utan att man kanske borde fokusera på att begränsa konsekvenserna här istället, vilket kanske är klokt. Men om ingen vill samarbeta hur ska det då gå? Om alla bara tänker på sitt, då lär det inte vara så lätt. Det vi ser nu med alla klimatmöten är att det blir svårare snarare än lättare sen kyoto. Det blir allt svårare att komma överens och man kommer ingenstans på klimatmötena. Jag har svårt att se att väst ska avstå och syd fortsätta som vanligt. Jag har svårt att se att vi inte har ett gemensamt ansvar.

  3. och jag tycker det ligger mycket i diskursen och hur vi pratar om grejen. Men sen är vi i väst väldigt bra på att prata och göra mindre. För egentligen tror jag inte vi gör så mycket. (nu menar jag inte privatpersoner utan helhet) så där håller jag med uppropet. Det är dags att göra något, men är vi verkligen beredda eller är det vara en liten del som är beredda? Här är en stor filiosofisk fråga jag själv tänker skriva om när jag får rätsida på begreppen och mina egna tankar.

    • Jo, det gäller att försöka ha en uppdaterad bild av världen och dess utmaningar. För fler än jag har väl fått revidera sin världsbild utifrån de data bland andra Hans Rosling och Gapminder försöker kommunicera: http://www.gapminder.org/

      När det gäller klimatfrågan och länders gemensamma ansträngningar tycker jag att det vilar ett väldigt tungt ansvar på oss i Nordväst att gå före. Alla behöver gå från ord till handling, men de länder som är förhållandevis rika och har en historisk skuld för sakernas tillstånd borde gå i täten för omställningen!

      • Jo kanske det. Men är vi verkligen först? Vi tror hela tiden att vi är ledande, men här har man t ex nästan inga klimatutsläpp och hur går det till t ex? Det är ju inte att man inte har energi. Men å andra sidan har man inte uppvärmning i huset då det inte behövs men ibland kanske man ska lära av andra och inte anta att Sverige är bäst i allt. Jag tror UK också har ganska gynsamma siffror när det kommer till omställning, men det kan ju också vara så att man har slutat med kolkraften och då blir siffrorna fina.

      • Nej, precis. Jag känner att jag har blivit starkt kritisk på sistone till Sveriges politik överhuvud taget. Det är mycket snack och liten verkstad om man frågar mig vilket gör att man som konsument lätt blir förvirrad. Jag var ju själv rätt kritisk i min artikel om Myten om de gröna jobben, som jag skrev för ett tag sedan. Kanske lite väl kritisk men på just det området, har jag verkligen inte sett något som talar till dess fördel (när det kommer till att skapa fler jobb), mer än som ett ord politikerna använder för att få med sig gröna väljare. Intressanta inlägg. Lätt värt att läsa en annan dag 🙂

Kommentera

