Att göra vad man kan eller skita i det

”Försäljningen av KRAV-märkta varor i butik ökade med 15 procent 2013 jämfört med 2012. För alla ekologiska varor i alla kanaler, var ökningen 13 procent. Frukt, grönt och kött hör till de kategorier som ökar procentuellt mest. Även mjölk och ägg, som redan har en stor andel KRAV-märkt, ökar tydligt.” Det här och en hel del annat glädjande går att läsa i KRAVs årliga marknadsrapport som presenteras idag.

2013 som ett rekordår för ekologisk mat uppmärksammas av Sveriges Radio. P3 Nyheter har även gjort en snabbundersökning bland studenter vid Luleå Tekniska Universitet, för att se hur ekologisk maten i studenternas matlådor är. Resultatet är lätt nedslående och någon informant uttrycker sig till och med upprörande dumt. Isak (som inte figurerar med efternamn i reportaget, och tur är väl det) säger såhär: ”Jag köper första, bästa jag ser på ICA. Jag skiter i miljön, jag orkar bara inte bry mig. Man har inte riktigt råd heller med de dyra grejerna, säger han.” I reportaget är Isak dessbättre ensam om att säga sig skita i miljön. Däremot återkommer hans uppfattning att ekologisk mat är för dyr för studenter hos många av informanterna. Ett par av studenterna framhåller dock att de gör så gott de kan utifrån de ramar de har. Men flertalet förefaller ha resignerat i frågan.

Jag har sagt det förr men det tål att upprepas: Med stora resurser följer ett stort ansvar. Den som har begränsade resurser har däremot ett mindre handlingsutrymme. Fast även om de ekonomiska resurserna är små går det ofta (men inte alltid) att göra vissa prioriteringar och genom sina val och handlingar visa på den samhällsutveckling man vill se. Pengar är givetvis en viktig faktor i detta sammanhang, och just studenter är en av de samhällsgrupper som generellt sett har det ganska knapert (även om det så klart råder stor variation inom studentgruppen). Och eftersom jag själv är student kan jag mer än väl förstå de svåra privatekonomiska överväganden som kan uppstå i vardagen. Däremot har jag svårare att acceptera den hållning till viktiga överlevnadsfrågor som vissa studenter ger uttryck för i reportaget. För med utbildning följer (förhoppningsvis) kunskapsresurser. Resurser som man faktiskt också har ett stort ansvar att förvalta på bästa sätt.

2 thoughts on “Att göra vad man kan eller skita i det

  1. Har inte sett reportaget du talar om men förstår synpunkterna.
    Vill man göra rätt på ett sätt som är lätt så blir det ofta dyrare – men man kan faktiskt få gröna och medvetna val att bli billigare också.
    Det är en aspekt av saken jag försöker lyfta fram.

    • Ja, ekologisk hållbarhet kan absolut gå hand i hand med ekonomisk sådan. Det är ju en viktig aspekt av helhetssynen kring hållbar utveckling: ekologiskt, socialt och ekonomiskt i samverkan. Men visst, ibland blir det också intressekonflikter.

Kommentera

