Stora fastan

Efter den tre dagar långa fastlagen – fastlagssöndagen, blåmåndagen (ibland kallad fläskmåndagen eller korvmåndagen) och fettisdagen (eller vita tisdagen) – är det idag askonsdagen och påskfastan tar sin början.

Kors vid Husaby källa

Kors vid Husaby källa (eller S:t Sigfrids källa) där Olof Skötkonung döptes år 1008.

Askonsdagen har fått sitt namn från den gamla tradition där botgörares pannor korstecknades med aska, varefter de fick lämna kyrkans gemenskap för att återkomma efter att ha fått syndernas förlåtelseskärtorsdagen. Under de senaste decennierna har seden att låta sig korstecknas med aska vid fastans ingång återkommit i Svenska kyrkan, och i många församlingar firas därför särskilda askonsdagsmässor idag. En tydlig markering för den kristne att vi nu lämnar fastlagens uppsluppna karneval (bakgrund i medeltida latin, betyder ungefär ”ta bort kött”) och går in i en betydligt mer allvarstyngd period av rannsakan och botgöring fram till påsk.

Påskfastan – eller Stora fastan – är en förberedelsetid inför påsken i kristen tradition. I den västliga kyrkotraditionen sträcker sig denna fastetid från askonsdagen till påskafton, en period om 40 dagar om man tar bort söndagarna (som alltid är festdagar i kyrkan – Jesus uppstod ju på påskdagen som är alla söndagars söndag).

Att fasta är att avstå från något för att öppna upp för, fördjupa eller vinna något annat. För egen del tänker jag att min fasta inför påsk ska vara sådan att den aktualiserar och ger ökat utrymme för min gudsrelation och mina relationer till allt Gud har skapat. Till det skapade hör givetvis medmänniskan men också djur och natur. Jag tänker inte att min fasta per automatik för mig närmare Gud, men jag ber och hoppas att den kan bidra till att både den inre och den yttre världen får lite mer liv. Ja, för mig handlar fasta på många sätt om att öva mig i ett lite mer hållbart liv, ett liv som är hållbart i både inre och yttre bemärkelse.

I år har jag kommit fram till att påskfastan bland annat ska få bli en period då jag äter helvegetariskt och avstår från all alkohol och utrymmesmat. Att äta vegetarisk mat bidrar till att hushålla med jordens resurser, minskar min klimatpåverkan och skapar bättre förutsättningar för mat åt alla människor. Att avstå från alkohol ger också vissa positiva miljöeffekter men skapar dessutom ett ökat ekonomiskt utrymme att avvara pengar till välgörande ändamål. Den så kallade utrymmesmaten – godis, bakverk, läsk och annat som tillför mycket av kalorier och/eller fett men väldigt lite näringsämnen – avstås av samma skäl som alkoholen.

Detta fokus på kosthållningen kan för somliga tyckas världsligt, men jag tror och tänker att alla bitar i livet hör samman. Min kristna tro aktualiserar vad jag äter under tiden fram till påsk, och det som står (och inte står) på bordet blir en påminnelse för mig (och andra) om vart vi är på väg och vem som vandrar med oss längs vägen. ”O du som världens synder bär och kan allt ve förstå, giv oss din kärleks eld och lär oss korsets väg att gå.” Sv Ps 137:5                                                        

2 thoughts on “Stora fastan

  1. Ja, fasta kan vara så olika. Jag har fastat under år då livet var lättare. De tunga åren har jag inte orkat. Men det är ändå viktigt att skapa tid för rannsakan och inre växt.

Kommentera

