Kaffesump till hallonbuskarna

Jag har tidigare skrivit om kaffesump som mullförbättring och gödningsmedel. Här hemma återbrukar vi stora plasthinkar från ett skolkök som kärl för sumpen. Igår var båda hinkarna fulla och det fick bli en promenad till kolonilotten för att tömma dem.

Hinkar med kaffesump

Återbrukade hinkar fyllda med kaffesump.

I mitten av februari var jorden givetvis hård. Istället för att mulla ned den kväverika sumpen i jorden spred jag ut den bland hallonbuskarna. Sedan får kommande snösmältning (det kom nysnö i natt) och vårregn göra jobbet.

Kaffesump som jordförbättrare

Kaffesump är en fin jordförbättrare och hallonbuskarna gillar kväve.

Någon berättade att hallonbuskar behöver rikligt med kväve. Det ska visst också vara bra med kväve tillgängligt när de nya skotten kommer på våren. Med andra ord får det bli fler turer med hinkarna framöver. När jorden blivit lite lättare att bearbeta ska jag dessutom vända ned kaffesumpen i mullen. För på ytan är ju sumpen inte mycket till mullförbättrare.

Hallonbuskar och kaffesump

Hallonbuskar och kaffesump i väntan på våren.

6 thoughts on “Kaffesump till hallonbuskarna

  1. Mycket bra återvinningstips. Själv trodde jag att mitt olivträd i köket (ja, den får bo inne på vintern) hade dött. Jag har vid tillfälle under hösten lagt dit lite kaffesump ovanpå jorden i krukan. Nu vet jag inte om det är just det, men för första gången har den fått nya och grönare blad än någonsin. Underbart!

    • Roligt att höra om olivträdet! Jag har fått lära mig att man kan ha upp till 10 procent sump i krukjorden, som mullförbättring och kvävetillskott. Men man får nog prova sig fram så att det inte blir en för sur doft inne….

  2. Har du använt det länge? Jag läste att kaffesump ger ett lägre pH så jag tänkte att det kanske var bättre till sånt som blåbär och andra surjordsväxter, men det kanske inte blir så surt trots allt? Det kanske har med mängd att göra också förstås.

    • Nej, någon längre erfarenhet har jag inte utan provar mig fram utifrån uppsnappade tips. Om jag har förstått det rätt så vill hallon ha pH 5,5 – 6,5 och blåbär lite surare jord än så. Jag har också läst att kaffesump är sur, men hur lågt pH sumpen har verkar svårt att få säkra uppgifter om. Tänker ändå att det kan vara värt att prova att använda kaffesump på detta sätt, fast givetvis med måtta. När våren kommer ska sumpen inte minst få bidra till att berika komposten!

      • Själv slänger jag ut massor av ”sump” från kaffemaskinen på jobbet på alla snöhögar (läs takrashögar) i april när man vill att det ska tina…Så det mesta av sumpen hamnar på gräsmattan. Definitivt synd att inte använda på något sätt! Har sett att en del caféer också ger bort sump till sina gäster att ta hem för att lägga i blomkrukorna. 🙂

Kommentera

