Satsning som sladdar

Regeringens satsning på miljöbilar sladdar” skriver DN och kallar det hela för en flopp. Förra året betalades det ut endast 1546 supermiljöbilspremier i Sverige, och bara 141 till privatpersoner. De drygt femtonhundra premierna är betydligt färre än Transportstyrelsen budgeterat för. Den begränsade miljöbilspremien på 40 000 kronor verkar vara en hake för konsumenterna, men ett ännu större problem är bristen på laddningsställen vid bostäder och arbetsplatser. ”I dag är det i praktiken omöjligt att ha elbil om du bor i bostads- eller hyresrätt, för det finns sällan några vettiga laddningsmöjligheter i garagen”, förklarar professor Harry Frank i artikeln.

Jag och min fru bor i en lägenhet som ägs av Uppsalahem, Uppsalas största hyresvärd. Vad jag vet så finns det inga laddstolpar eller andra särskilda uttag för laddning av elbilar i vårt bostadsområde. Men jag har inte ansträngt mig för att ta reda på fakta i målet, och inte heller provat att driva frågan. En anledning är väl att elbilsfrågan (ännu) inte varit aktuell i praktiken för just vårt hushåll. Fast det hindrar ju faktiskt inte att jag undersöker möjligheterna och genom min aktivitet visar att det finns hyresgäster som är intresserade av frågan. Ja, om vi är många som engagerar oss och visar att det finns en efterfrågan ökar sannolikt möjligheten till en utbyggd infrastruktur för elbilar. Sagt och gjort. Dags att mejla Uppsalahem och sondera terrängen.

3 tankar på “Satsning som sladdar

  1. I dagsläget drivs frågan av att bygga ut laddstationer främst av tillverkarna av dessa. Verkligheten är sån att det finns inget land i världen (möjligvis FInland och Norge) som har bättre förutsättningar att ladda bilar. Det som behövs är 2 hål i väggen. Samma som för mobilen eller TVn. Snabbladdare kommer inte vara ett alternativ utan laddning hemma i vanligt vägguttag är det som gäller. De som behöver korsa landet bör inte göra detta i elbil. Till detta finns laddhybrider och ”vanliga” bilar.Och självklarten uppsjö av kollektiva alternativ.

  2. Att ladda hemma i vanligt vägguttag fungerar ju om man bor i villa eller radhus, men om man som jag bor i flerfamiljshus är situationen en annan. Jag kan (än så länge) för lite om denna frågas tekniska dimensioner (möjliga laddstationer o.dyl.) för att kunna driva en uppfattning om exakt vad som behöver göras. Men det måste hur som helst bli smidigare att ladda sin elbil hemma och på jobbet om enskilda konsumenter ska vara beredda att göra den stora investering som det är fråga om. Det är dessutom orättvist om konsumenten ensam ska bära kostnaderna för denna gröna omställning, och därför vore det till exempel spännande om hyresgäster och hyresvärdar kunde samarbeta och gemensamt bära kostnaderna för en mer hållbar utveckling.

    • Ett motorvärmareuttag på 6A fungerar utmärkt att ladda en elbil med. Dessa finns i de flesta flerfamiljshus. Dock inte alla men väldigt många. 6A tar visserligen längre tid för laddning men i de flesta fall kortare än förarens vilotid (sömn)

Lämna ett svar till sven Avbryt svar