Minskad och förändrad köttkonsumtion #2

Det har gått drygt en månad av 2014. Dags att göra en första avstämning av min ambition att minska och förändra köttkonsumtionen.

Hittills i år har jag konsumerat ungefär 2 200 gram kött. Om jag fortsätter med samma konsumtionstakt kommer jag att missa min årsmålsättning om max 25 kg kött (inklusive fisk och skaldjur) med något kilo. Fast det finns ju elva månader kvar att jobba med frågan, och om jag får säga det själv så är det ändå en hyfsad start.

Ungefär hälften av min köttkonsumtionen hittills i år består av fisk och skaldjur, en fjärdedel är fläskkött och den resterande delen utgörs av nöt och fågel. Jag borde öka andelen fisk och skaldjur lite till framöver, men är nöjd med att i princip alla råvaror från havet har varit KRAV– och/eller MSC-märkta. Däremot känns det mindre bra att mängden fläsk är så pass stor. Här skulle jag önska nå längre vad gäller en orientering mot mer av naturbeteskött av nöt och lamm, samt vilt. Jag behöver också läsa på mer om dessa frågor för att göra bästa möjlig köttval framöver.

Apropå förändrade matvanor så uppmärksammar DN att svenskens konsumtion av kött ökade 2013 och att det är fågelkött, men även nöt- och fläskkött, som står för ökningen. Av samma artikel framgår det att mjölkkonsumtionen sjunkit, men att vi äter mer av mjölkprodukter som ost, fet grädde, filmjölk och yoghurt. När jag läser om alla dessa animaliska produkter blir jag nyfiken på hur det går för vegetabilierna? När presenteras statistiken över deras utveckling? För det vill ju till att vi minskar konsumtionen av animalier och ökar andelen vegetabilier om jorden ska kunna föda allt fler människor och klimatförändringarna ska kunna bromsas i tid.

 

 

8 thoughts on “Minskad och förändrad köttkonsumtion #2

  1. Bra jobbat!
    Jag kan tipsa om Håkans glada utegrisar för fläskkonsumtionen, men det känner du säkert redan till. Inte för att det kan räknas som naturbeteskött även om de går ute, men djuren har det så mycket bättre än de flesta grisar. Ska man satsa på kött från djur som betat så här års borde man nästan ha köpt köttlådor direkt från producent i höstas, eller har jag fel? Misstänker att köttet i affärerna oftast är ganska nyslaktat och då har fötts upp inomhus på producerat foder.
    Vore roligt att veta vad du bytt ut köttet mot? Vad äter du mer av nu istället för kött? Grönsaker, ärtor och bönor, sojaprodukter…..? Har du några bra tips på ingredienser och recept? Drar du ner på mejerivarorna också eller räcker det med köttet än så länge? Hur tänker du med ägg? Har du lyckats hitta KRAV-märkt fågelkött?

  2. Tack för tipset om de glada utegrisarna. Har funderat på köttlåda från någon uppländsk uppfödare, men inte kommit längre än till idéstadiet. Allt som är närproducerat är ju inte eko eller klimatsmart, så det gäller att informera sig ordentligt. Här byts köttet till viss del mot fisk, men framför allt blir det mer baljväxter. Växlar dessutom en del köttprotein mot kolhydratrika rotsaker och spannmål. Någon proteinbrist är det nog ingen risk för, utan fördelningen mellan energikällorna i kosten blir sannolikt bara bättre av den minskade köttkonsumtionen. Mejerivaror har jag inte dragit ned på, men det är ju en tanke – både för att minska min klimatpåverkan och för att reducera mängden mättat fett i kosten. KRAV-märkta ägg äter jag däremot gärna. Det är ett fantastiskt livsmedel, som innehåller i princip allt en människa behöver förutom vitamin C. Fast det är så klart viktigt att hönorna har det drägligt. KRAV-märkt fågelkött har jag inte letat efter ännu. En del av den gångna månadens köttkonsumtion består ju av livsmedel jag blivit bjuden på, och dit hörde fågelköttet. Ja, om man inte kör en helvegetarisk linje så är måltider utanför det egna hemmet en särskild utmaning om man vill försöka styra vilket kött man äter. På en restaurang kan man ju till viss del påverka vad som hamnar på tallriken, men det är svårare när man är gäst hos släkt eller vänner. Och det är ju inte meningen att min ambition om en minskad och förändrad köttkonsumtion ska styra alla sociala sammanhang och väcka negativa känslor hos omgivningen. Det tjänar nog inte heller saken på!!!

  3. Nej, det är nog klokt att inte dra in omgivingen mer än som förebild. Anledningen att jag frågade om KRAV-märkt fågelkött är att jag tror att det är väldigt svårt att få tag på, hade varit kul att bli motbevisad. Ska du dra ner även på mejeri kanske det är klokt att göra det när de nya köttvanorna ”sitter”. Vi försöker också minska kött och mejeri och ersätta med mer baljväxter – och det har vi gjort också, fast det finns mer att göra- men det är lite extra svårt med barnen. Man vill ju att de ska äta och bli mätta för att orka, och inte få för mycket hårdsmält så de får ont i magen. Baljväxter och rotfrukter har ju sina sidor, om man säger så….

Kommentera

