Den dolda källan

Det gamla året lägger sig att dö och det är snart dags att ta emot 2014. I SVT välkomnas det nya året traditionsenligt med Alfred Tennysons Nyårsklockan. Hållbara handlingar vill inte vara sämre än statliga televisionen och lägger därför upp en dikt som förhoppningsvis kan bidra till både eftertanke och hopp inför det år som väntar.

Med önskan om en fin nyårshelg och ett Gott Nytt År!

Hur orkar man? Det är den dolda källan
som strömmar under marken som ger liv
Jag vet ju att den finns - men alltför sällan
har jag haft mod att stanna, ta mig tid

Som ett skuggande träd på en brinnande jord
ska du resa dig inför min syn
Som att skuggande träd på en brinnande jord
sorgens vatten förvandlat till vin
Som ett skuggande träd på en brinnande jord
ska du värma mig var jag än är

Den dolda källan av Ylva Eggehorn
3 thoughts on “Den dolda källan

  1. Vad poetisk och trevligt. Alldeles för sällan läser vi dikter men passar så utmärkt i juletider, en tid för extra eftertanke inför det nya året. Läs eftertanke och inte nyårslöften. Gott nytt!

Kommentera

