Att svära i dietkyrkan

Under rubriken ”Vi måste ta en paus i den meningslösa kostdebatten” skriver Stephan Rössner, professor emeritus vid Karolinska institutet, om dieter och hälsa på DN debatt idag. Inlägget är som att svära i dietkyrkan.

Det ligger mycket i Rössners resonemang. Själv tänker jag att den bästa och mest beprövade vägen till hälsa och viktkontroll för de allra flesta i befolkningen stavas varierad kost utifrån vetenskapligt beprövade kostråd, samt färre kalorier in och fler kalorier ut (alltså ät mindre och spring mer, precis som Rössner säger). Kanske inte lika trendigt som LCHF eller 5:2-dieten, men en hållbar väg att gå för den som vill etablera och vidmakthålla hälsosamma vanor.

Efter att ha läst Rössners debattartikel tänker jag också på de kommersiella krafter som är med och styr våra kostval. Ja, bakom varje ny modediet finns det givetvis företag och personer som tjänar duktigt med pengar på att få människor att springa i en viss riktning. Det är något att beakta innan man hakar på nästa kostlöp i kvällspressen. En annan viktig synvinkel handlar om kosttrenderna och miljön. Ur perspektivet hållbar utveckling är till exempel LCHF inte det världen mest behöver. Fast att säga det är väl att svära i dietkyrkan en gång till.

7 thoughts on “Att svära i dietkyrkan

  1. Instämmer till fullo. Jag tror dessutom att LCHF- kan visa sig, såsom atkins och andra, att om ett tag ha stora konsekvenser för den allmänna folkhälsan då jag tror (nu är det bara rena spekulationer) att många kör LCHF ganska extremt och att de då inte får en varierad kost, utan t ex baserar kosten på en massa kyckling eller skinka av en sort t ex och att kroppen således kommer få höga halter, av ämnen dessa livsmedel innehåller. Dessa höga halter, vad de nu är, får vi nog se konsekvenserna på om några år. Kanske…

      • Haha. Ja det var bara rena spekulationer. :)Jag vill poängtera att jag inte alls är insatt i kosthållning på något sätt eller heller önskar att bli. Spekulationen var bara mer att ”alla går all in åt ett håll när det är någon form av trend (inklusive jag själv, många gånger..), och konsekvenserna, det får man ju se först senare”. Ingen kan sia om framtiden såklart.

    • Ja, de långsiktiga konsekvenserna av LCHF och 5:2-dieten vet vi inte så mycket om ännu. Personligen skulle jag mana till viss försiktighet, att det är klokt att undvika extremer i kosthållningen. Men försiktighetsprincipen är tyvärr inte så trendig….

      • Nej. Jag förvånas över att just så många dras med i de olika dieterna.. Eller kanske det inte är så många egentligen, det bara pratas desto mer..

  2. Jo, tonläget i debatten är högt, ibland till och med aggressivt. Om man kikar runt på lite bloggar och kommentarer om Rössners debattartikel så inser man att frågan engagerar. Jag menar inte att underkänna dem som känner sig hjälpta av LCHF eller 5:2-dieten, men när modedieter utvecklas till SVARET på allsköns kost- och hälsofrågor kan det vara läge att dra öronen till sig. Som sagt, försiktighetsprincipen är inte så dum. Och lägg därtill att det finns fler perspektiv att ta hänsyn till. Mina livsmedelsval påverkar faktiskt inte bara mig utan även planetens framtid!

Kommentera

