Råsaftcentrifugens vara eller icke vara

Den stundande adventstidens konsumtionshets gör mig ofta trött, ibland till och med upprörd. Det är givetvis fint med den stämning som byggs upp inför Kristi födelses fest, men de kommersiella övertonerna kan jag faktiskt vara utan. Är därför inte odelat positiv till en företeelse som Årets Julklapp. Samtidigt måste jag säga att jag hajade till idag när jag såg vad HUI Research valt att marknadsföra lagom till julhandeln: en råsaftcentrifug.

Så även om jag bidrar till lite ”spinn” kring ett fenomen jag ogillar måste jag säga att det är ett ganska ok val. ”Det är en produkt som speglar konsumenternas ökade hälsomedvetenhet likväl som den starka gör-det-själv-trenden inom mat och dryck.”, som HUI Research skriver på sin hemsida. Hälsomedvetenhet och gör-det-själv-trenden är inget att klaga på. Och kan en ny pryl i hemmet förenkla och förstärka denna livsinriktning må köpet kanske vara hänt. Så länge råsaftcentrifugen verkligen kommer till användning vill säga. Det ska också framhållas att såväl frukt som grönt är nyttigast opressade, för då får man i sig mesta möjliga kostfiber. Ur miljösynpunkt är det dessutom av stor vikt vad som hamnar i den nya, fina råsaftcentrifugen. Hoppas alla nyblivna centrifugägare tänker på det i mellandagarna.

Kommentera

