Dolda fel-försäkringar och telefonförsäljning

Morgonens nyhetsflöde innehåller minst två intressanta konsumentnyheter:

I Sveriges Radios Ekonomiekot går Konsumentverket ut och kritiserar dolda fel-försäkringar för småhus. Verket menar att dolda fel-försäkringar vanligtvis har så omfattande undantag att marknadsföringen av försäkringarna är att betrakta som vilseledande.

Stärkt skydd vid telefonförsäljning meddelar SVT Nyheter och berättar att konsumentminister Birgitta Ohlsson har tillsatt en utredning om telefonförsäljning. Utredningen beräknas vara klar våren 2015 och bland förslagen ingår skriftligt godkännande före bindande avtal.

En blivande hem- och konsumentkunskapslärare tänker att marknadsföring av dolda fel-försäkringar utan substantiellt innehåll för konsumenten är att kränga tomma ord. Och dolda agendor och uppenbara oklarheter vid träffande av avtal är inte helt ovanligt vid telefonförsäljning. Därför är det utmärkt att dessa frågor uppmärksammas och viktigt att åtgärder vidtas för att skydda konsumenten.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s